Reisetrendene i vår nye hverdag

29. november 2020, 22:45 CET

Akkurat da ting begynte å se lysere ut for hotell- og reiselivsbransjen, kom den fryktede andre bølgen av Covid-19. Dette har strødd salt i såret til mange hotelleiere som igjen desperat leter etter nye måter de kan holde det gående på.

I disse turbulente tider er det to trender som ser ut til å ha kommet for å bli. Langtidsutleie på forskjellig typer hoteller og jobbferier til eksotiske turistmål. La oss se nærmere på hvordan hoteller følger disse trendene og tilpasser sine rom og eiendommer for å klare seg i denne tiden.

Langtidsutleie

I følge rapporten Highland kom ut med, har hoteller som driver med langtidsutleie fortsatt å prestere bra helt fram til tredje kvartal 2020. De har overgått de fleste andre kategorier når det gjelder belegg og viser ingen tegn på å sakke ned farten. Dette kan være grunnen til at mange hoteller kommer ut med tilbud som oppmuntrer gjestene til å bli lenger. I Palma har for eksempel 35% av hotellene bestemt seg for å holde åpent i vintersesongen og har satt månedsprisene kraftig ned i forhold til prisene per natt.

Noen hoteller har begynt å tilby langtidsopphold til gjester som ønsker å ta seg en pause ikke så langt hjemmefra på grunn av korona-situasjonen. Andre steder er det nå billigere for gjester å bo på et luksushotell enn en byleilighet!

Jobbferie

Noen ganger har du bare lyst å slippe alt bortsett fra jobben, og etter Covid har det aldri vært enklere. Siden mange arbeidsgivere oppfordrer til å jobbe hjemmefra, benytter flere seg av muligheten til å kombinere jobb og ferie, så noen blir i utlandet flere måneder av gangen. I september testet TUI Group for første gang et jobbferie-prosjekt ved Algarve i Portugal. Fasilitetene på hotellet varierte fra hotellrom utstyrt med ergonomiske skrivebord og stoler til aktiviteter for å redusere stress og øke avslapning. Etter en ganske utrolig start og gode tilbakemeldinger begynner de med dette på flere hoteller og i flere land.

Noen ganger har du bare lyst å slippe alt bortsett fra jobben.

TUI er ikke de eneste som utnytter dette; noen byråd oppmuntrer til dette initiativet ved å arbeide med hoteller som har bestemt seg for å holde det gående. I Japan jobber lokale myndigheter med selskaper som oppfordrer sine ansatte til å ta seg en jobbferie, i noen tilfeller er de faktisk med på å dekke noe av kostnadene!

Hva kan du gjøre?

  • Gjør grundig undersøkelser. Sjekk om det er noen insentiver fra myndighetene som kan hjelpe deg å komme i gang. Se etter tips og triks hos lignende bedrifter i området.
  • Bruk bookingsystemet ditt til å sette opp tillegg som vil oppmuntre folk som ser etter en jobbferie, slik at de velger dine fasiliteter, enten basert på dagspriser eller ukespriser.
  • Vurder muligheten for et poeng- eller rabattsystem. Jo flere tjenester de bruker og jo lengre de blir, desto større blir rabatten eller poengene deres, slik at de bare må komme tilbake.

Lysten på å reise blir ikke mindre. Måten hoteller når ut til sine kunder på og markedsfører seg, er nå viktigere en noen gang!