Hvordan overleve Coronavirus i hotell- og reiselivsbransjen

Alle hoteller i verden snakker om coronavirus, selv om de kanskje ennå ikke har opplevd konsekvensene av det som blir kalt en av de største krisene i vår tid. Dette er ikke noen storm i et vannglass, derfor er det lurt at de i eiendomsbransjen begynner å forberede og undersøke de forskjellige mulighetene sine mens det fortsatt er tid.

Problemene

Tiltakene som blir tatt for å kontrollere spredningen av coronaviruset verden over er svimlende. Grenser blir stengt, “lockdowns” satt igang og flyreiser suspendert eller avbrutt. I noen tilfeller har disse restriksjonene blitt innført så plutselig at fly har måttet snu i luften og dra tilbake der de kom fra.

Konsekvensene er store i hotell- og reiselivsbransjen. Reisebegrensninger gjør at hoteller oversvømmes med avbestillinger, mens bevegelsesrestriksjoner og forretninger som stenges betyr at firmabookinger får et hardt tilbakeslag. Restaurantbestillinger, møterom og konferanserom er blant de hardest rammede. Noen hoteller rapporterer avbestillinger på opptil 80%..

Ta grep og planlegg framover

Ja, det er skummelt, men ikke få panikk! Det er alltid ting du kan gjøre for å minimere skaden og forberede bedriften for framtidens opptur. Vi har oppsummert noe av det åpenbare:

Nå er det et godt tidspunkt å begynne å undersøke driftskostnadene dine nøye…

  • Regjeringsstøtte. Finn ut hva som er tilgjengelig i regionen din. Mange myndigheter setter sammen krisepakker som vil hjelpe deg å overleve på kort sikt. Disse kan være i form av lån, lønnstilskudd eller skattelette. Mange land snakker om å midlertidig senke eller fjerne turistskatt til sektoren kommer seg.
  • Forsikring. Sjekk forsikringsplanen din for å se om du kan kreve noe for forretningsavbrudd. Dette er vanligvis ikke en egen del av avtalen, men kan være inkludert som en utvidelse av en omfattende plan, dekningen kan være begrenset til visse typer avbrudd. For å motta erstatning for Covid-19-utbruddet, trenger du å være forsikret under leddet «smittsomme sykdommer». Husk å ta opp saken med agenten din for å finne ut om du er dekket.
  • Lavere utgifter. Det er viktig å prøve å kutte utgiftene så snart som mulig mens du ser etter nye inntektsstrømmer for å øke fortjenesten. En fin restaurant i USA har midlertidig stengt og startet en drive-through burgersjappe. Det sies at behov skaper innovasjon. Der det er mulig, snakk med leverandørene om nye avtaler eller utsettelse av betalinger for å hjelpe med likviditeten. Nå er det et godt tidspunkt å begynne å undersøke driftskostnadene dine nøye. Har du tidligere tenkt på å bytte til en rimeligere leverandør, men aldri kommet så langt at du har gjort det? Bruk den ekstra tiden du har fått til å se på måter du kan minimere utgifter og effektivisere bedriften.
  • Kommuniser med gjestene dine. Når gjestene har bestilt, ikke la dem få reisefeber. Det er viktig å gi dem beskjed om at du bryr deg om dem ved å sende dem tekstmeldinger eller e-poster. Du kan til og med gjøre det lille ekstra å ta opp telefonen. Forsikre dem om luftkvaliteten, hygienetiltak eller andre sanitærprosedyrer, som vil bidra til å roe nervene deres. Forskning har bevist at å senke priser ikke alltid er den mest effektive måten å få flere bookinger i slike situasjoner. I stedet, tilby dem tilbakebetaling hvis de avbestiller turen. Angi tydelig hva vilkårene er og hvordan de kan be om tilbakebetaling, slik at de ikke føler seg fanget.
  • Vær positiv. Reiselivsbransjen er motstandsdyktig, og det er godt å bli påminnet om at denne nedgangen ikke vil vare evig. Selv om det er bra å være forberedt på vanskeligheter fremover, er det også viktig å tenke smart og planlegge nå for en vellykket gjenvinning. I disse urolige tider ønsker vi dere alt godt i ukene og månedene fremover.