Hvordan velge en betalingsløsning for din hotellvirksomhet

01. november 2018, 22:15 CET

Det er så mange valg på markedet at du kanskje lurer på hvordan det er mulig å velge en betalingsløsning over en annen. Hva gjør for øvrig en løsning bedre enn andre? For å hjelpe deg med å ta en riktig beslutning, vil vi gi deg litt informasjon som gir deg muligheten til å finne den betalingsløsning som passer best for deg.

Dette kan høres ut som et kjedelig emne, og vi innrømmer at det er usannsynlig at denne informasjonen kommer til å sjokkere deg, men dette er et viktig valg som forhåpentligvis varer så lenge som virksomheten din. Det er alltid godt å tenke langsiktig og med en ærlig vurdering veie opp det som er bra, med det som er dårlig.

Så hva er egentlig en betalingsportal? Vel, det er en prosess som sannsynligvis de fleste av oss har gått gjennom mange ganger i fortiden uten å gi det en eneste tanke. Du kaster et par ting i den digitale handlekurven din, går til kassen, skriver inn nummeret ditt og deretter ut av den virtuelle utgangen. Men du kanskje lurer på hva som skjer bak denne døren? Vel, på samme måte som et postbud kommer for å hente posten og deretter leverer den trygt til mottakerens postboks, leser betalingsportalen informasjonen på kortet og sender den sikkert til kontoen din for behandling. Mange mennesker forvirrer betalingsportalen med kontoen, men faktisk trenger du begge for denne prosessen til å fungere. Kontoen inneholder penger til de er deponert i din «ekte» bankkonto. Betalingsportalen er bare den som bestemmer om en transaksjon skal godkjennes eller avvises.

Ta en Avgjørelse

Så hvordan velger du en av disse løsningene til din bedrift? Ifølge annexcloud.com så blir så langt i 2018, 75% av alle digitale kjøp annullert. 35% av de tapte kundene følte at sikkerheten var årsaken og en bra betalingsportal kan rekke langt for å øke kundenes tillit. Sirvoy har samarbeidet med en rekke løsninger, men i denne artikkelen skal vi sammenligne de tre som vi anser være de aller beste.

1. Stripe

Stripe er Sirvoy’s anbefalte partner av flere årsaker. En progressiv og nyskapende tilnærming med vekt på bra sikkerhet har gjort de til en av de mest brukte betalingsløsninger i verden. De tilbyr en tre-i-ett-løsning som en betalingsportal, prosessor og konto, som alle samarbeider. Deres gebyrstruktur er ukomplisert uten de ekle skjulte kostnadene som kan gi selv de mest kresne kundene en overraskelse.

Avgifter: På tidspunktet for skrivingen av dette blogginnlegget var avgiften i Norge 2,4% + 2NOK og overføringer mottas på to-dagers rullende basis. For kunder på andre steder, sjekk prisene ut her:https://stripe.com/pricing.

Sikkerhet: Når det gjelder sikkerhet, sendes sensitive data direkte til Stripe. Dette er viktig hvis du skal forbli PCI-kompatibel, da dette betyr at du ikke håndterer sensitiv kredittkortinformasjon på serveren din. Dette gjør da at dere ikke lagrer informasjon på serveren din. Husk også at med implementeringen av GDPR er det enda viktigere å være oppmerksom på forskrifter knyttet til lagring av informasjon fra tredjeparter, da alle involverte nå er ansvarlige i tilfelle datatyveri eller tap.

Beste funksjoner: Stripe tilbyr tokeniseringsfunksjonalitet, noe som betyr at du vil få gjestenes kredittkortdetaljer lagret sikkert gjennom din Stripe-konto og kan belaste kortet på et senere tidspunkt, for eksempel ved utsjekking.

Ettersom Stripe er Sirvoy’s foretrukne samarbeidspartner, er det den løsningen som er best integrert og som tilbyr den beste tekniske tilkoblingen. Den vil også bli lansert i andre land alt etter hvert som det blir tilgjengelig. Vi er også glade for de mange nye funksjonene som for tiden blir utviklet, som er relatert til Stripe-betalinger. En tidligere utgivelse gjorde det mulig at når gjester booker gjennom kanaler som Booking.com og angir kortinformasjonen der, kan du sikkert bruke disse kortopplysningene direkte fra Sirvoy til å belaste dem for oppholdet ved hjelp av Stripes tokeniseringsfunksjonalitet. Ingen manuell håndtering av kortdetaljer er nødvendig. For mer informasjon om disse funksjonene, se vår supportartikkel her.

Kundeservice: Skulle du oppleve problemer med Stripe, vil du være glad for å vite at deres kundeservice er utmerket. De tilbyr 24/7-support på engelsk via telefon og chat for alle brukere.

Hvor er det tilgjengelig: Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Irland, Italia, Japan, Kanada, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Norge, Portugal, Singapore, Spania, Storbritannia Sverige, Sveits, USA og Østerrike. Brasil, India og Mexico gjør seg klare til lansering.

2. Paypal

PayPal ble grunnlagt i 2002 og er en av de mest pålitelige og lengst etablerte betalingsløsninger på markedet i dag.

Gebyrer: Deres grunngebyrer ligner på Stripe, men da avhengig av hvor du er basert og andre faktorer kan gjøre at gebyrstrukturen endres. I mange tilfeller er avgiften 3,4% + et fast beløp. Det er en komplisert prissetting så det er lurt å være sikker på hvilke kostnader du vil få før du setter i gang. Vennligst gå til deres nettside for mer informasjon om prisene.

Sikkerhet: Mens Paypal tar sikkerhet alvorlig og bruker SSL-teknologi for å holde informasjonen trygg, må behandlingen av kortinformasjonen fremdeles begynnes gjennom din egne server, noe som betyr at dere som kunde er ansvarlig for eventuelle sikkerhetsproblemer eller databrudd.

Beste funksjoner: Opprett og send fakturaer via kontoen din. Godta betalinger fra gjester i over 200 land via et globalt anerkjent varemerke. Liksom med Stripe er det ikke nødvendig med en spesiell bankkonto.

Kundeservice: Tidligere hadde Paypal et rykte for inkonsekvent og til og med en ikke-eksisterende kundeservice. Etter Stripes inntreden i markedet har PayPal kundeservice forbedret seg betydelig i de siste årene.

Hvor er det tilgjengelig: det ville være lettere å liste hvor det ikke er tilgjengelig ettersom PayPal er tilgjengelig i over 200 land. Se denne lenken for en fullstendig liste.

3. authorize.net

Authorize.net er et populært valg på grunn av deres langvarige rykte for pålitelighet og service, og at de gir portaltjenester til nesten en halv million bedrifter.

Gebyrer: $ 49 oppsettingsgebyr, $ 25 månedlig avgift, 2,9% + $ 0,30 per transaksjon.

Sikkerhet: Authorize.net blir revidert årlig for å sikre at den forblir PCI-kompatibel. De tilbyr også en rekke API-funksjoner for å muliggjøre transaksjoner, lagring av kundedata og avansert forebygging av svindel.

Beste funksjoner: Authorize.net tilbyr tokenisering som en valgfri tilleggstjeneste, slik at kortdetaljer kan lagres å siden behandles på et senere tidspunkt. Men autorize.net’s integrasjon tillater ikke at disse kortdetaljene automatisk blir lagt til fra bookinger som blir sendt fra salgskanaler.
Inkludert i avgiftene som er nevnte oven, er en QuickBooks synkronisering som vil gjøre deres revisor glad. De tilbyr også forenklet utsjekking og en kundeinformasjonsleder.

Kundeservice: 24/7-kundeservice via chat eller telefon

Hvor er den tilgjengelig: USA, Canada, Australia, Storbritannia og Europa.

Vi håper denne sammenligningen vil hjelpe deg til å gjøre det beste valget for nettopp ditt hotell, hostel, B&B, camping eller gjestehus. Som et siste råd, husk at alltid sjekke kontrakten grundig for å sikre deg om at du ikke blir låst for lange perioder, før du forplikter deg til en betalingsløsning. På denne måten kan du prøve så mange som du evt. må, til du finner den som passer din bedrift best!