Prisparitet – Få det til å fungere også i mindre bedrifter

22. oktober 2018, 16:02 CEST

Hva er det egentlig?

Google det og du vil finne et vell av informasjon med noen ganger forvirrende eller til og med motstridende forklaringer. Prisparitet er rett og slett en juridisk avtale som sier at et hotell må tilby samme eller bedre priser i alle distribusjonskanaler eller online reisebyråer (OTA) som den bruker til å selge sine rom.

Dette er et ganske kontroversielt tema, hovedsakelig fordi små bedrifter har vanskelig å konkurrere med reisebyråer online for egen virksomhet. Mens Frankrike, Italia, Østerrike og Belgia har fullstendig forbudt prisparitetsklausuler, er resten av EU fortsatt langt fra å forby dette i sin helhet. Mens andre land som USA og de i Latin-Amerika ser ut og være mer langt unna enn noensinne å regulere systemet, er det et behov for hotelleiere å lete etter måter å utnytte muligheter samtidig som de negative aspektene av denne prisstrategien minimeres.

Fordeler

Tro det eller ei, men prisparitet kan faktisk være gunstig for din bedrift på følgende måte.

  • Prisparet – Du kan holde på gjestenes tillit fordi de kan være sikre på at prisene er de samme på alle kanaler.
  • Markedsføringsstrategi – Vi har tidligere diskutert «Billboard Effect» og annonseringsfordelene som oppnås gjennom samarbeid med de store aktørene i bransjen.
  • Partnerskapsbeskyttelse – Siden alle kanaler tilbyr samme pris, er forretningsforbindelsen mellom hotellet og dets kanaler beskyttet.

Ulemper

  • Hindrer at hotellet tilbyr sine gjester best mulig pris.
  • Prisforskjellen betyr, av ulike grunner, at noen OTAer tilbyr en billigere pris enn hva som er tilgjengelig på hotellets eget nettside.
  • Kommisjonene belastet av disse kanalene er uregulert og kan være veldig høyt.

Hvordan håndtere det?

Som vi har diskutert, har prisparitet både fordeler og ulemper. Få det beste ut av situasjonen ved å følge disse enkle tipsene.

  • Ta kontrollen tilbake ved å bestemme hvilke rom som tilbys i hver kanal.
  • Avklare hvilke som er de mest fordelaktige kanalene for just ditt hotell. Vi adresserte dette i bloggen vår om distribusjonsstrategier.
    Prisparitet begrenser ikke et hotell fra å tilby merverdi til sine priser.
  • Tillegg som senere utsjekking, rabatt på neste opphold eller gratis parkering, tillater kunden til å tenke to ganger før de booker gjennom en annen kanal.
  • Bruk en ChannelManager til å spore ditt inventar og for å forhindre prisparitetsforskjeller.