Noen eiendommer kan inkludere avbestillingsgebyrer i deres vilkår og betingelser. Denne korte artikkelen gir et generelt forslag til hvordan disse gebyrene kan bli håndtert og reflektert i en avbestilt booking.
Før du legger til gebyrer i en booking, er det viktig å forsikre deg om at dine offisielle vilkår og betingelser tydelig angir mulige gebyrer og hvordan de vil bli håndtert. For å legge til et avbestillingsgebyr for en eksisterende booking, kan du gjøre følgende:
- I bookingen klikker du på «Registrer tillegg» og deretter legger du til «Avbestillingsgebyr» eller en lignende beskrivelse. En annen mulighet er å opprette et nytt tillegg under Innstillinger -> Tillegg -> Registrer nytt tillegg. I dette tilfellet, når du legger et tillegg i en booking, vil «Avbestillingsgebyr» (eller det egendefinerte navnet du ønsker) vises i listen over forhåndsdefinerte tillegg.
- Del bookingen og flytt tillegget «Avbestillingsgebyr» til en ny booking.
- Slett den opprinnelige bookingen. På denne måten vil alle bookede rom igjen være mulig å booke, mens avbestillingsgebyret fortsatt er vedlagt som en gruppert booking for videre behandling.
- Under betalingsseksjonen i den nye «Avbestillingsgebyr»-bookingen kan du klikke på «Lag faktura» og sende en faktura eller kontantfaktura som gjenspeiler avbestillingsgebyret. Siden fakturaen inkluderer alle grupperte bookinger, vil de opprinnelig bookede rommene fremdeles vises. Beløpene må bare settes til «0». På denne måten vil fakturaen vise rommene/tilleggene til den kansellerte bookingen. Alternativt, hvis du foretrekker at bookingdetaljene ikke vises, velger du bare «Nei» under «Inkluder grupperte bookinger» før du fortsetter.
Hvis du har lagt til avbestillingsgebyr som et tillegg i innstillingene dine, kan det være lurt å tildele en bokføringskonto til denne typen inntekt for regnskapsformål, noe som kan gjøres i Innstillinger -> Finanser -> Kontoplan for regnskap. Finn ut mer om bokføringskontoer i vår supportartikkel om kontoplanen.