Cyberkriminalitet er en konstant trussel for alle typer virksomheter. Metodene kan variere, og ofte lykkes de på grunn av menneskelige feil. Dette er årsaken i 82 % av alle datasikkershetsbrudd.

Beskytt deg selv og virksomheten din mot cyberkriminalitet:

  • Ikke åpne meldinger som utgir seg for å være fra Sirvoy med et domene som ikke er sirvoy.com.
  • Bruk et sterkt, unikt passord for Sirvoy-kontoen din.
    • Bruk minst 20 tegn.
    • Inkluder en blanding av store bokstaver (A-Z), små bokstaver (a-z), tall (0-9) og spesialtegn (som !, @, #, $, %).
    • Unngå bruk av vanlige ord eller informasjon som er lett å gjette, som for eksempel «passord», «admin» eller sekvensielle bokstaver/tall.
    • Unngå å inkludere lett tilgjengelig personlig informasjon som navn eller fødselsdatoer.
  • Beskytt e-postkontoen din (den kan brukes til å tilbakestille Sirvoy-passordet ditt)
    • Bruk et sterkt, unikt passord. 
    • Bruk 2-faktor autentisering.
  • Ikke installer apper eller programvare fra ukjente kilder.
  • Sørg for at de nyeste oppdateringene er installert på datamaskinens operativsystem (Windows/Mac OS/ChromeOS/Linux), mobile enheter (nettbrett/smarttelefon), internettrutere og andre smartenheter.
  • Fjern plugins som ikke brukes, for å unngå sikkerhetsproblemer.

Hva er et phishing-angrep?

Phishing er et begrep som brukes om bedragerske meldinger som er utformet med tanke på å lure mottakeren til å oppgi sensitiv informasjon. Svindlere som driver med phishing, later vanligvis som om de er et kjent selskap eller en kjent person, og dette er den vanligste formen for nettkriminalitet, med mer enn 323 000 ofre i 2021.

Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for et phishing-angrep, bør du ta kontakt med vårt supportteam umiddelbart, for at vi kan iverksette tiltak for å sikre kontoen din.

Hvordan gjenkjenne et phishing-angrep

Mange slike angrep kan identifiseres ved hjelp av følgende:

1. Feil avsender

Alle e-postmeldinger kommer fra domener (teksten etter @-symbolet i en e-postadresse). @gmail.com eller @sirvoy.com er eksempler på domener.

Angrepene kommer ikke fra de samme domenene som den offisielle korrespondansen.

Alle legitime Sirvoy-e-poster kommer fra sirvoy.com, men en bedrager kan bruke andre domener som fremstår som autentiske. Bedrageriske e-poster kan komme fra et domene som @sirvoy-system.com eller subtilt feilstavede domener som @slrvoy.com. Ikke åpne meldinger som utgir seg for å komme fra Sirvoy med et domene som ikke er sirvoy.com.

2. Hastende eller mistenkelige forespørsler

Når vi har det travelt, er vi ofte mindre forsiktige. Bedragerne utnytter dette ved å skape en følelse av at det haster i phishing-meldingene sine. De kan hevde at umiddelbar handling er nødvendig for å beskytte en konto eller dra nytte av et tidsbegrenset tilbud.

Når du mottar en hastemelding fra Sirvoy, vennligst alltid sjekk at den virkelig kommer fra @sirvoy.com før du handler.

Målet med phishing-angrep er å få tilgang til sensitiv informasjon, så vær spesielt forsiktig dersom du får en melding der du blir bedt om å logge inn på Sirvoy eller endre passordet for kontoen din.

3. Villedende lenker eller knapper

Mange e-poster inneholder lenker eller knapper som fører til et nettsted, men disse brukes i phishing-angrep som en slags felle for å sende deg til falske nettsteder. Det kan stå ting som «Bekreft ny booking» eller «Endre passord».

Klikk kun på knapper eller følg lenker som skal lede til Sirvoy dersom du kan bekrefte at e-postene faktisk er fra Sirvoy. For eksempel ved å bekrefte at domenet er @sirvoy.com. 

Når du er i tvil

For å bekrefte om en e-post som ser ut til å komme fra Sirvoy er autentisk, kan du kontakte vårt supportteam. De er tilgjengelige døgnet rundt, svarer i løpet av få minutter og kan bekrefte om en e-post kommer fra Sirvoy eller om den er fra en bedrager.