I 2021 ble hele 97 personer i timen utsatt for datasikkerhetsbrudd på verdensbasis.1 Utbredelsen av nettkriminalitet er alarmerende for alle virksomheter, men hotell- og restaurantbransjen er et spesielt fristende mål. Mellom 2021 og 2022 koster datasikkerhetsbrudd hotell- og restaurantbransjen i gjennomsnitt 2,94 millioner dollar.2
Men takket være vårt team som jobber dedikert med cybersikkerhet din, kan du som bruker Sirvoy være helt trygg. Her er noen av de nyeste Sirvoy-funksjonene som holder både bedriften og gjestene dine trygge.
Verifisering ved innlogging
Ved innlogging på en Sirvoy-brukerkonto kreves det nå en verifiseringskode som sendes på SMS eller til e-postadressen tilknyttet brukerkontoen. Deretter kan brukerne avgjøre om enheten er godkjent for pålogging. Godkjente enheter krever verifisering bare én gang i måneden, i stedet for ved hver pålogging.
Denne funksjonen gjør det betydelig vanskeligere å kompromittere en brukerkonto. Selv om kriminelle skulle få tak i innloggingsinformasjonen din på ulovlig vis, vil de ikke kunne logge inn uten å også ha tilgang til enten telefonnummeret eller e-postkontoen din. Dersom det gjøres et slikt innloggingsforsøk, vil systemet vårt sende en advarsel til e-postadressen din.
Verifisering av kompromitterte passord
Alle passord til brukerkontoer kryssjekkes nå mot offentlige lister over passord som er kjent for å ha blitt kompromittert i forbindelse med datalekkasjer. Dersom vi finner en match, vil systemet vårt automatisk sørge for at passordet må endres.
Dette forhindrer at passord som nettkriminelle har tilgang til, blir brukt til Sirvoy-kontoer, noe som øker sikkerheten ytterligere.
Bekreftelse av passordet
Når det skal gjøres endringer i sensitive områder, for eksempel redigering av din egen brukerprofil eller av andre brukerkontoer, må den innloggede brukeren verifisere passordet for å bekrefte sin identitet.
Generelt sett anbefaler vi at du logger ut av enheter som du ikke er i nærheten av, men denne nye funksjonen forhindrer at noen kan redigere eller fjerne brukerkontoer, selv om de fysisk får tilgang til enheten du allerede har logget inn på.
Beskyttelse mot DDoS-angrep
Et DDoS-angrep (Distributed Denial-of-Service) er et angrep der kriminelle oversvømmer et nettsted med ondsinnet trafikk slik at legitim trafikk reduseres eller stoppes. For å motvirke DDoS-angrep har vi implementert flere automatiske funksjoner for å stoppe ondsinnet trafikk med én gang den oppdages.
Disse funksjonene sørger for en sikker og pålitelig drift av Sirvoy. Dersom det blir oppdaget et DDoS-angrep, vil det bli meldt fra om det påSirvoys statusside.
Slik beskytter du kontoen din mot svindel
I tillegg til den beskyttelsen som Sirvoy tilbyr, finnes det også andre tiltak hotellet ditt kan implementere for å styrke nettsikkerheten.
Beskytt deg selv og virksomheten din mot nettkriminalitet:
- Ikke åpne meldinger som utgir seg for å komme fra Sirvoy med et domene som ikke er sirvoy.com.
- Bruk et sterkt, unikt passord for Sirvoy-kontoen din.
- Beskytt e-postkontoen din (den kan brukes for å tilbakestille Sirvoy-passordet ditt).
- Bruk et sterkt, unikt passord.
- Bruk 2-faktor autentisering.
- Ikke installer apper eller programvare fra ukjente kilder.
- Sørg for at de nyeste oppdateringene er installert på datamaskinens operativsystem (Windows/Mac OS/ChromeOS/Linux), mobile enheter (nettbrett/smarttelefon), internettrutere og andre smartenheter.
- Fjern plugins som ikke brukes, for å unngå at det oppstår svakheter i sikkerheten.
Dersom du noen gang føler at kontoen din har blitt kompromittert, kan du kontakte vårt supportteam. Vi vil umiddelbart iverksette tiltak for å sikre kontoen din og forhindre skade for virksomheten din.
Referanser:
- AAG (The Latest 2023 Cyber Crime Statistics, 2023)
- IBM (Cost of Data Breach Report, 2022)