Vilkår og betingelser Gjeldende fra 18. november 2024
Parter og kontoeierskap
Sirvoy booking/bookingsystem (heretter kalt «systemet») er en tjeneste levert av Sirvoy Limited (heretter kalt «Sirvoy»), et selskap registrert i Republikken Irland. Abonnementsinnehaveren og kontoeieren (heretter kalt «klienten/kunden») er den personen som opprinnelig brukte e-postadressen og kontaktinformasjonen sin for å registrere seg. Dersom personen har registrert seg på vegne av en arbeidsgiver, skal arbeidsgiveren stå som kontoinnehaver.
I tilfelle det oppstår uenighet om eierskapet til kontoen, forbeholder Sirvoy seg retten til å be om dokumentasjon for å bestemme eller bekrefte eierskapet til kontoen. Dokumentasjonen kan omfatte, men er ikke begrenset til, en skannet kopi av foretaksregisteret, godkjent legitimasjon med bilde, de fire siste sifrene på kredittkortet som er registrert, osv. Sirvoy forbeholder seg retten til, etter eget skjønn, å avgjøre hvem som er den rettmessige eieren av kontoen, overføre en konto til den rettmessige eieren eller midlertidig sperre en konto inntil saken er avgjort.
Godkjenning av vilkår og betingelser
Kunden godkjenner vilkårene under registreringen ved å krysse av ruten i registreringsskjemaet på Sirvoys nettside. Sirvoy kan fra tid til annen justere sine vilkår og betingelser. Vi informerer om slike endringer minst 30 dager i forveien. Dersom du ikke ønsker å fortsette å bruke Sirvoys tjenester på grunn av endringer i våre vilkår og betingelser, vil du ha mulighet til å trekke deg fra kontrakten uten konsekvenser.
Omfang og bruk
Abonnementet gir kunden rettighetene til å bruke Sirvoy-systemet. Sirvoy er forpliktet til å behandle kundens data på en sikker måte, og holde systemet vårt fritt for bedrageri og misbruk. Abonnementet kan derfor ikke brukes av andre eller til databehandling for andre. Maksimalt tillatt antall bookbare objekter og eventuelle andre angitte begrensninger må ikke overskrides. Kunden har kun rettigheter til å bruke systemet til dens tiltenkte formål. Ved misbruk eller urettmessig bruk kan abonnementet avsluttes, men kun etter at kunden har blitt varslet på forhånd, og kunden kan holdes ansvarlig for eventuelle tap eller skader som Sirvoy måtte lide som følge av dette. Eksempler på misbruk kan være, men er ikke begrenset til, å sende e-poster og SMS-er fra Sirvoy-systemet til utilsiktede formål og forsettlig manglende betaling.
Betalingsvilkår og fakturering
Vi fakturerer hver måned. Faste og variable kostnader trekkes fra kundens kontosaldo. Kundens Sirvoy-konto vil bli låst dersom kontoen har en negativ saldo i mer enn 20 dager. Dersom Sirvoy ikke mottar betaling innen 60 dager, forbeholder Sirvoy seg retten til å avslutte kontoen. Betalingspåminnelser vises etter innlogging og/eller sendes til kunden per e-post før kontoen låses og/eller avsluttes.
Varighet og oppsigelse
Vi forstår at omstendighetene noen ganger kan endre seg, og at du må revurdere kjøpet ditt. For å sørge for at kundene er fornøyde, tilbyr vi en 14-dagers angrefrist for kvalifiserte kjøp, noe som er i samsvar med EU-direktivene og irsk lov. Du har rett til refusjon dersom du har kjøpt abonnementstjenesten vår og ønsker å kansellere den innen 14 dager etter den første betalingen. Dersom kunden derimot tidligere har brukt vår gratis 14-dagers prøvetjeneste uten krav om å oppgi kredittkortopplysninger og deretter kjøper abonnementet, har kunden ikke krav på refusjon. Dette unntaket er begrunnet med at kunden allerede har hatt mulighet til å evaluere tjenesten i prøveperioden.
For å be om refusjon innenfor 14-dagersfristen for angrerett, vennligst kontakt vårt kundesupportteam og oppgi nødvendig informasjon om kjøpet ditt. Refusjoner vil normalt sett bli gjennomført ved bruk av samme betalingsmetode som ble benyttet ved kjøpet, med mindre noe annet avtales. Hvis en kunde har brutt tjenestevilkårene våre eller deltatt i ulovlige eller bedragerske aktiviteter, kan retten til refusjon bortfalle.
Som nevnt under avsnittet «Betalingsvilkår» kan en kunde bruke Sirvoy-systemet så lenge kontoen har en positiv saldo. Vi kan avslutte kontoen hvis kontoen har negativ saldo i minst 60 dager, eller etter anmodning fra kunden før 60-dagersperioden har utløpt.
Kundedata
Kunden eier og kan bruke denne informasjonen slik kunden selv ønsker. Bookinger forblir i systemet i minst 18 måneder etter utsjekkingsdatoen, men kan deretter slettes med mindre de allerede har blitt slettet av kunden. Når abonnementet avsluttes, kan kunden eksportere denne informasjonen via eksportfunksjonen. Kundens data vil bli slettet 1 år etter at abonnementet er avsluttet eller tidligere etter forespørsel fra kunden. Sirvoy er deretter ikke forpliktet til å lagre kundens data.
Kunden samtykker herved til at kundens data, om nødvendig, kan behandles av ombud, underdatabehandlere og underleverandører som Sirvoy har utpekt/ansatt. En liste over databehandlere er tilgjengelig på Sirvoys nettside. (link)
For å ivareta personvernet og sikkerheten til gjester som betaler via Sirvoys plattform, informerer vi herved alle gjester til våre kunder om at alle kredittkortopplysninger som oppgis i forbindelse med bookingtransaksjoner, oppbevares på en sikker måte og kun i den perioden som er nødvendig for å gjennomføre og bekrefte betalingen. I tråd med vår forpliktelse til å beskytte personopplysningene og i strengt samsvar med globale personvernregler, vil alle slike kortopplysninger bli ugjenkallelig slettet fra systemene våre 30 dager etter utsjekkingsdatoen. Disse retningslinjene håndheves for å beskytte personopplysningene mot uautorisert tilgang og for å forsikre brukerne våre om at vi er opptatt av deres personvern og sikkerhet.
Driftsmessig stabilitet
Sirvoy sikter mot høyest mulig driftsstabilitet, men er ikke ansvarlig for eventuelle avbrudd som skyldes faktorer utenfor Sirvoys kontroll. Slike avbrudd omfatter, men er ikke begrenset til, strømbrudd, svikt i utstyr og tilkoblinger og andre lignende avbrudd.
Vedlikehold og systemendringer
For å kunne tilby den beste tjenesten som er mulig, kan Sirvoy fra tid til annen justere eller oppdatere systemet. I slike tilfeller kan det være nødvendig å midlertidig stenge tilgangen til systemet. Sirvoy har rett til å oppdatere og forbedre systemet og også endre funksjonaliteten, så lenge en grunnleggende tjeneste opprettholdes, dvs. registrering og håndtering av bookinger.
Prissetting
Sirvoy vil varsle om eventuelle prisøkninger minst 2 måneder i forveien, med unntak av prisøkninger som kan være nødvendige som følge av prisinflasjon, valutakursvolatilitet, prisøkninger fra tredjeparter eller andre faktorer som med rimelighet er utenfor Sirvoys kontroll, og som fører til økninger i kostnader eller priser for Sirvoy. Ny funksjonalitet, for eksempel tilleggsmoduler eller -funksjoner, kan prises separat.
Rettigheter
Systemet er opphavsrettslig beskyttet og eies i sin helhet av Sirvoy. Sirvoy kan når som helst overføre sine rettigheter og forpliktelser til tredjeparter, forutsatt at tredjepartene fortsetter å vedlikeholde systemet i henhold til disse vilkårene og betingelsene.
Rettigheter knyttet til åndsverk
Alle patenter, opphavsrettigheter, designrettigheter, logoer, produktnavn, varemerker, servicemerker, forretningshemmeligheter, kunnskap, databaserettigheter og andre typer åndsverk (registrerte eller uregistrerte) samt alle søknader om slike åndsverk, hvor som helst i verden, som måtte bli levert av Sirvoy som følge av eller i forbindelse med systemleveransen, tilhører de respektive eierne av disse.
Kundens forpliktelser
Kunden har det fulle og hele ansvaret for de enkelte transaksjonene og avtalene som inngås og administreres gjennom systemet. Kunden er til enhver tid ansvarlig for å kontrollere at informasjonen som registreres eller vises i systemet, er korrekt. Kunden må ikke opptre på en måte som negativt påvirker andres mulighet til å bruke systemet, og kunden må ikke registrere støtende eller villedende informasjon.
Kunden er innforstått med at det, i den utstrekning det er tillatt i henhold til gjeldende lov, er hans/hennes/hens eneste og eksklusive løsning for eventuelle problemer eller misnøye med systemet, tredjepartsapplikasjonene eller innholdet i tredjepartsapplikasjonene,er å slutte å bruke systemet, tredjepartsapplikasjonene eller innholdet i tredjepartsapplikasjonene.
Sirvoys forpliktelser
Sirvoy anstrenger seg for å yte best mulig service, men kunden forstår og anerkjenner at systemet leveres «SOM DET ER» uten noen form for uttrykkelig eller underforstått garanti eller betingelse. Kunden anvender systemet på eget ansvar.
Sirvoy garanterer ikke, støtter ikke, og påtar seg ikke ansvar for tredjepartsapplikasjoner, innhold i tredjepartsapplikasjoner, brukerinnhold eller andre produkter eller tjenester som annonseres eller tilbys av en tredjepart på eller gjennom Sirvoys system eller et tilknyttet nettsted. Kunden forstår og anerkjenner at Sirvoy ikke er ansvarlig for transaksjoner mellom kunden og tredjepartsleverandører av tredjepartsapplikasjoner eller produkter eller tjenester som annonseres på eller gjennom Sirvoys system.
Retningslinjer for respektfull kommunikasjon
a) Fokus på respektfull kommunikasjon
Sirvoy har som mål å tilby et profesjonelt, respektfullt og trygt miljø for både kunder og ansatte. Vi er overbevist om at høflig og konstruktiv kommunikasjon kan bidra til å løse problemer og forbedre tjenesten vår.
b) Rekkevidde av retningslinjene for respektfull kommunikasjon
Denne paragrafen gjelder for alle former for kommunikasjon mellom kunder og Sirvoys kundeservicerepresentanter, inkludert, men ikke begrenset til, telefonsamtaler, e-post, chat-meldinger og interaksjoner på sosiale medier.
c) Forbudt atferd
Følgende atferd anses som fornærmende og er strengt forbudt i kontakt med våre kundeservicerepresentanter:
- Bruk av krenkende, nedsettende eller diskriminerende språk basert på rase, kjønn, religion, nasjonalitet, seksuell legning, alder eller nedsatt funksjonsevne.
- Alle former for trusler om vold, sjikane eller trakassering.
- Vedvarende og urimelige krav eller klager som ikke er i tråd med Sirvoys tjenester eller retningslinjer.
- Vedvarende avbrytelser, eller nekter å samarbeide med veiledning eller instruksjoner fra kundeservicemedarbeidere ved gjentatte anledninger.d) Konsekvenser av krenkende atferd
Dersom en kunde opptrer krenkende som beskrevet ovenfor, vil Sirvoy iverksette følgende tiltak:
- Første advarsel: Kunden vil motta en skriftlig advarsel via e-post, med en beskrivelse av den krenkende atferden samt et krav om at den må opphøre umiddelbart.
- Andre advarsel: Dersom kunden fortsetter å oppføre seg krenkende etter den første advarselen, vil kunden motta en siste skriftlig advarsel med beskjed om at vedvarende krenkende oppførsel kan føre til oppsigelse av abonnementet eller tjenesteavtalen.
- Oppsigelse: Dersom kunden etter to advarsler fortsetter å oppføre seg på en støtende måte, forbeholder Sirvoy seg retten til å avslutte kundens abonnement eller tjenesteavtale umiddelbart, uten ytterligere varsel. I tilfeller av alvorlig krenkende atferd kan Sirvoy avslutte tjenesten umiddelbart, uten forvarsel.
e) Ankeprosess
Kunder som har fått oppsigelse av tjenesten på grunn av krenkende atferd, kan anke avgjørelsen innen 30 dager ved å kontakte den utpekte kontaktpersonen for slike henvendelser på legal@sirvoy.com. Sirvoy vil behandle ankesaken, og ta hensyn til eventuell tilleggsinformasjon, for så å ta en endelig avgjørelse. Om ingen innvending blir mottatt innen 30 dager etter at kunden har blitt varslet om at tjenesten avsluttes, vil kundens data bli slettet fra Sirvoy. Dataene fra den tidligere kontoen vil bli slettet og kan dermed ikke lenger gjenopprettes dersom kunden ønsker å bruke Sirvoys programvare i fremtiden.
f) Gjenopprettelse
Etter Sirvoys’ skjønn, og etter en vurdering av kundens innvendinger eller etter en betenkningstid på ikke mer enn 30 dager, kan beslutningen om å avslutte tjenestene omgjøres. En eventuell beslutning om å gjenoppta tjenesten vil bli kommunisert skriftlig til kunden.
Ansvarsfraskrivelse
Sirvoy er ikke ansvarlig for direkte skader som kunden har lidd, betalt eller pådratt seg i forbindelse med tjenestene som tilbys her.
Verken Sirvoy eller noen av dets ledere, direktører, ansatte, representanter, datterselskaper, tilknyttede selskaper, distributører, samarbeidspartnere (distribusjonspartnere), lisensinnehavere, agenter eller andre som er involvert i å skape, sponse, markedsføre eller på annen måte gjøre Sirvoy-systemet og dets innhold tilgjengelig, vil være ansvarlig for:
(i) enhver form for straffeerstatning, spesielle, indirekte tap eller følgeskader, produksjonstap, tap av fortjeneste, inntektstap, kontraktstap, tap av eller skade på goodwill eller omdømme, tapt krav;
(ii) eventuelle unøyaktigheter knyttet til (beskrivende) informasjon (inkludert priser, tilgjengelighet og anmeldelser) fra tredjepartsleverandøren som er gjort tilgjengelig på Sirvoy-systemet;
(iii) tjenestene som leveres eller produktene som tilbys av tredjepartsleverandøren eller andre forretningspartnere;
(iv) enhver (direkte, indirekte, påfølgende eller strafferettslige) skader, tap eller kostnader som kunden har lidd, pådratt seg eller betalt i henhold til eller som oppstår som følge av eller i forbindelse med bruk, manglende evne til å bruke eller forsinkelse av Sirvoy-systemet; eller
(v) enhver personskade, dødsfall, skade på eiendom eller andre (direkte, indirekte, spesielle, påfølgende eller strafferettslige) skader, tap eller kostnader som kunden har lidd, pådratt seg eller betalt, enten på grunn av handlinger, feil, brudd, uaktsomhet, forsettlig forsømmelse, utelatelser, manglende oppfyllelse, uriktige fremstillinger, erstatningsansvar eller objektivt ansvar av eller (helt eller delvis) som kan tilskrives en tredjepartsleverandør eller noen av Sirvoys andre forretningspartnere (inkludert noen av deres respektive ansatte, direktører, ledere, agenter, representanter, underleverandører eller tilknyttede selskaper) hvis produkter eller tjenester (direkte eller indirekte) gjøres tilgjengelig, tilbys eller markedsføres på eller gjennom Sirvoy-systemet, inkludert (delvis) kansellering, overbooking, streik, force majeure eller enhver annen hendelse utenfor Sirvoys kontroll.
Sirvoy er ikke ansvarlig og fraskriver seg ethvert ansvar for bruk, gyldighet, kvalitet, egnethet, dugelighet, og korrekt informasjon om de ulike reiseproduktene og -tjenestene som kan bestilles, anskaffes, kjøpes, kjøpes, betales, leies, leveres, reserveres, kombineres eller fullføres fra kunden (f.eks. hotell, motell, leilighet, bed & breakfast), attraksjoner (f.eks. (tema)parker, museer, sightseeingturer), transportleverandører (f.eks. bilutleie, cruise, tog, flyplassturer, bussturer, transfers), turoperatører, reiseforsikringer og andre reise- eller relaterte produkter eller tjenester som fra tid til annen er tilgjengelige for en booking («bookingen») og gir ingen representasjoner, garantier eller betingelser av noe slag i denne forbindelse, verken underforstått, lovbestemt eller på annen måte, inkludert underforståtte garantier for salgbarhet, tittel, ikke-krenkelse eller egnethet for et bestemt formål. Kunden erkjenner og samtykker i at kunden alene er ansvarlig og påtar seg alt ansvar og erstatningsansvar i forbindelse med enhver booking (inkludert eventuelle garantier og representasjoner fra kunden). Sirvoy er ikke en forhandler eller selger.
Klager eller krav i forbindelse med enhver booking (inkludert relatert til den oppgitte (spesial-/kampanje-) prisen, policyen eller spesifikke forespørsler) skal håndteres av kunden. Sirvoy er ikke ansvarlig for og fraskriver seg ethvert ansvar i forbindelse med slike klager, krav og produktansvar.
Uansett om kunden har tatt betalt for bookingen eller ikke, samtykker kunden i og erkjenner at kunden til enhver tid er ansvarlig for innkreving, tilbakeholdelse, overføring og betaling av gjeldende skatter og avgifter på totalbeløpet for bookingprisen eller avgiften til de relevante skattemyndighetene. Sirvoy er ikke ansvarlig for overføring, innkreving, tilbakeholdelse eller betaling av relevante skatter på bookingprisen eller avgiften til de relevante skattemyndighetene. Sirvoy opptrer ikke som forhandler av produktet eller tjenesten.
Kunden erkjenner de vanskeligheter som er forbundet med bruk av Internett, spesielt i henhold til at varierende hastigheter og overbelastning i nettverket kan føre til avbrudd og vanskeligheter med å få tilgang til en nettside. Sirvoy fraskriver seg ethvert ansvar som er relatert til (midlertidig planlagt eller ikke planlagt) og/eller delvis eller fullstendig sammenbrudd eller nedetid (for vedlikehold, oppdateringer eller annet av nettsiden og/eller Sirvoy-systemet).
Bruk av Sirvoys Channel Manager
Kunden er til enhver tid ansvarlig for å verifisere at romtyper er korrekt tilknyttet, og at bookinger, priser og tilgjengelighet er korrekt oppdatert til og fra salgskanaler. Sirvoy er ikke ansvarlig for eventuelle tapte inntekter eller kostnader som følge av at feilaktig informasjon har blitt publisert på salgskanaler.
Kunden er innforstått med at det finnes en uunngåelig risiko for overbooking dersom et bestemt rom tilbys på flere salgskanaler samtidig, og kunden påtar seg det fulle ansvaret for eventuelle tap eller skader som oppstår som følge av eller som et resultat av slike overbookinger. Eventuelle overbookinger eller problemer må umiddelbart håndteres og løses av kunden i samarbeid med salgskanalen.
Kredittkortinformasjon og betalinger
Sirvoy tilrettelegger for håndtering av betalinger gjennom tredjeparts betalingsleverandører. Sirvoy opptrer aldri som eller opererer som ansvarlig handlende. Sirvoy er ikke ansvarlig for (autoriserte, (tilsynelatende) uautoriserte eller feilaktige) debiteringer fra kunden eller for noe beløp for godkjente eller autoriserte debiteringer, inkludert forhåndsbetalte priser, manglende oppmøte og avgiftspliktige avbestillinger.
Overholdelse av hvitvaskingsdirektivet fra tredjeparter
Sirvoy-kunder som bruker fysiske betalingsterminaler fra tredjeparter, for eksempel Stripe, i bookingsysteme vårt, og som er registrert i EØS eller EU, er forpliktet til å overholde de europeiske direktivene mot hvitvasking av penger. (Hvis kundens virksomhet er registrert eller opererer utenfor EU/EØS-området, forventes det at relevant nasjonal og internasjonal lovgivning mot hvitvasking av penger følges). Dette gjelder spesielt registrering av betalingsterminaler i samsvar med lovgivningen der betalingene mottas Brukeren er selv ansvarlig for å forstå og overholde disse retningslinjene og de tilhørende forpliktelsene til betalingstjenesteleverandøren. Det forventes at Sirvoy-kunder som bruker betalingsterminaler fra tredjeparter, registrerer betalingsterminalene sine hos sin lokale skattemyndighet eller et annet relevant nasjonalt organ, og at de overholder kravene til bekjempelse av hvitvasking av penger (AML). Manglende overholdelse kan føre til juridiske konsekvenser og oppsigelse av tjenester fra tredjepartsleverandøren av betalingsterminalen. Ved å godta disse vilkårene bekrefter Sirvoy-kunder at de forplikter seg til en åpen og ansvarlig finanspolicy.
Personvern og databeskyttelse
Sirvoy har tatt alle rimelige forholdsregler for å forhindre ødeleggelse, tap eller tilgang til og misbruk av systemets innhold av uautoriserte tredjeparter. Sirvoy behandler kundens data kun for kunden og ikke for egne, ikke-relevante formål. Sirvoy holder kundenes opplysninger konfidensielle og vil kun dele informasjon om kunden med en tredjepart dersom det er relevant for tjenesten som leveres gjennom denne avtalen. Sirvoy vil kontakte kunden med viktig informasjon knyttet til kundens konto når det er nødvendig.
Alle personopplysninger som samles inn, vil bli behandlet på en rettferdig, lovlig og åpen måte og i samsvar med personvernforordningen EU 2016/679 («GDPR») og personvernloven 2018. GDPR-kompatible tredjepartstjenester kan brukes for databehandling. Sirvoy er autorisert til å opptre som «databehandler» av personopplysninger på vegne av kunden, som vil være «behandlingsansvarlig» for slike opplysninger. Kunden kan be Sirvoy om en databehandleravtale (DPA) som et tillegg til disse vilkårene og betingelsene. Kunden henvises også til personvernerklæringen til Sirvoy Limited på selskapets nettside i denne forbindelse.
Kunden må håndtere og behandle personopplysninger og informasjon om gjester i henhold til gjeldende personvernregler, for eksempel personvernforordningen. Kunden er selv ansvarlig for å få samtykke til all behandling av personopplysninger, e-postkommunikasjon og lignede. Kunden må respektere alle forespørsler om å dele, endre eller slette data om en person, f.eks. ved å slette data i bookinghistorikken osv. Sirvoy lagrer ikke unødvendig data etter at de har blitt slettet av kunden.
Tvister
Disse vilkårene og betingelsene og leveringen av Sirvoys tjenester reguleres av og tolkes i samsvar med lovgivningen i Republikken Irland. Enhver tvist som oppstår i forbindelse med disse vilkårene og betingelsene og våre tjenester, skal utelukkende behandles av de ansvarlige domstolene i Dublin, Republikken Irland.
Den originale engelske versjonen av disse vilkårene kan ha blitt oversatt til andre språk. Den oversatte versjonen er utelukkende ment som en hjelpemiddel, og kunden kan derfor ikke utlede noen rettigheter fra den oversatte versjonen. I tilfelle det oppstår uenighet om innholdet eller tolkningen av disse vilkårene og betingelsene eller uoverensstemmelse eller avvik mellom den engelske versjonen og en annen oversettelse av disse vilkårene og betingelsene, skal den engelskspråklige versjonen i den grad loven tillater det, gjelde, ha forrang og være avgjørende.
Hvis noen av punktene i disse vilkårene er eller blir ugyldige, ikke kan håndheves eller ikke er bindende, skal kunden fortsatt være bundet av alle de øvrige punktene i disse vilkårene. I slike tilfeller skal den ugyldige delen likevel håndheves i den grad det er tillatt i henhold til gjeldende lov, og kunden skal i det minste godta en tilsvarende virkning som den ugyldige, ugjennomførbare eller ikke-bindende delen, i henhold til innholdet og formålet med disse vilkårene og betingelsene.