Med Google Hotel Ads og Google Free Booking Links kan du annonsere hotellet eller feriestedet ditt på Googles tjenester og lenke direkte til nettsiden din. 

Hva er forskjellen mellom Google Free Booking Links og Google Hotel Ads?

Google Free Booking Links er gratis og blir rangert i henhold til verdien for Google-brukere. Google Hotel Ads er lenker du betaler for og vises for Google-brukere i henhold til Googles annonseauksjon. 

Men ut over dette er innholdet det samme.

Før du setter i gang:

 Du behøver en Google Min bedrift konto. For ytterligere hjelp med å komme i gang, les Google for Hotels 101.

Det er viktig at du oppfyller alle de følgende kravene fra Google før du aktiverer tilkoblingen i Sirvoy.

I Sirvoy:

  • Kontaktopplysninger under Innstillinger -> Konto -> Kontaktopplysninger må samsvare med de du har angitt i Google-bedriftsprofilen din.
  • «Bookingforespørsler» under generelle innstillinger for bookingmotoren må settes til «Alle bookinger betraktes umiddelbart som definitive».
  • Det er nødvendig at du har valgt 0 dager under «Hvor nærme innsjekking gjesten kan booke» i bookingmotoren som brukes for Google-tilkoblingen din. 
    • For å endre dette, gå til Innstillinger -> Bookingmotor, klikk på de tre prikkene ved siden av bookingmotoren, og klikk deretter på «Rediger».

I Google:

  • Din Google-bedriftsprofil behøver aktuelle bilder og beskrivelser.
  • Overnattingsstedet  og dens registrerte eiendomskategori på Google bedriftsprofilen din må være enten «hotell» eller «resort». Andre kategorier som for eksempel «ferieutleie» kan ikke benyttes.
  • Overnattingsstedet må oppfylle Googles krav til overnattingsvirksomheter, for eksempel:
    • Ha alle rom på samme sted
    • Ha en resepsjon for innsjekking
    • Ha ansvarlig personell på stedet til enhver tid
    • Være åpen for uanmeldte gjester.

På nettsiden din

  • Nettsiden din bør vise, at du oppfyller de ovennevnte kravene med både beskrivelser og bilder.

Slik kobler du Sirvoy-kontoen din til Google Hotel Ads eller Google Free Links

  1. Gå til Innstillinger -> Salgskanaler -> Google Hotel Ads og klikk på «Koble til».
  2. For betalte annonser, velger du «Betal per konvertering (CPA) og Free Booking Links» og velg en «provisjons plan». For gratis annonser velger du «Kun Free Booking Links».
    • Annonsene optimaliseres automatisk, så velg den høyeste provisjonssatsen du er villig til å betale.
  3. Velg en bookingmotor under «Bookingmotor ID».
  4. Under «URL for bookingsskjemaet på nettsiden din» skriver du inn URL-adressen hvor bookingmotoren er installert. 
    • Dersom ingenting er angitt i dette feltet, vil gjestene bli omdirigert til en side med kun bookingmotoren (drevet av Sirvoy).
  5. Klikk «Lagre».

Din Sirvoy- og Google-konto er nå koblet sammen! 

En liten ting til:

Nå som du er koblet til Google Ads, er det noen ting du bør vite.

  • Annonsekostnadene vil bli trukket hver måned fra kontosaldoen din i Sirvoy på vegne av Google (valutakonvertering kan forekomme).
  • En garanti på 60 $/50 € (eller tilsvarende i kontovalutaen din) blir reservert fra Sirvoy-kontosaldoen din for Google Ads. Dersom Google Ads deaktiveres, blir det reserverte beløpet frigitt. Det reserverte beløpet og Google Ad-utgiftene vises på dine kontoutdrag i Sirvoy. 
  • Dersom saldoen på kontoen din blir negativ, vil Google Ads ikke lenger vises inntil kontoen fylles opp igjen.
  • Google belaster kun provisjon for fullførte bookinger. Det vil imidlertid bli belastet provisjon selv om bookingen kanselleres på et senere tidspunkt. Derfor kan det være lurt å ta hensyn til den gjennomsnittlige kanselleringsraten for overnattingsstedet ditt, når du velger provisjonssatsen din.
  • Google-annonser optimaliseres over tid. La det gå tilstrekkelig med tid før du evaluerer resultatene eller endrer innstillingene.
  • Google Hotel Ads-tilkoblingen kan bare vise prisen for 2 gjester.