Ved hjelp av Google Hotel Ads og Google Free Booking Links kan gjestene booke direkte via din egen nettside, i stedet for via en OTA. Når du er koblet til, vil Google vise prisene dine og en link til nettsiden din fra Google Søk, Google Maps osv. Du trenger en Google Min bedrift konto for at hotellet ditt skal være synlig for potensielle kunder. Prøv gjerne Google veiledningen for å få hjelp til å komme i gang.

Hva er forskjellen mellom Free Booking Links og betalte lenker (Google Hotel Ads)?

Free booking links inneholder lignende informasjon som betalte bookinglenker, men hovedforskjellen er enkel: hotellannonser er lenker du betaler for og som er rangert i henhold til Googles annonseauksjon, mens free booking links er gratis lenker og rangert i henhold til verdien for brukeren. Google kan vise free booking links ved siden av Hotel Ads i den eksisterende bestillingsmodulen. Hotellpartnere betaler ingen gebyrer for free booking links, og Google krever ingen betaling for plassering eller brukerengasjement for disse lenkene.

Les mer om free booking links i denne Google-artikkelen.

Krav til tilkobling

Det er noen krav som må oppfylles før du kan koble deg til Google Hotel Ads eller Google Free Booking Links. Siden Google vil sjekke disse før de godtar en tilkobling, er det viktig å gjøre disse endringene før du aktiverer tilkoblingen i Sirvoy.

I Sirvoy

  • Hotellkontaktdetaljene du har lagt til i Sirvoymå samsvare med de du har angitt i Google-bedriftsprofilen din.
  • Under Innstillinger -> Bookingmotor -> Generelle innstillinger -> Bookingforespørsler, velg «Alle bookinger betraktes umiddelbart som definitive».
  • Under Innstillinger -> Bookingmotor klikker du på de tre prikkene ved siden av bookingmotoren du ønsker å bruke for Google-tilkoblingen din. Klikk på «Rediger» i rullegardinlisten. Sett «Hvor nærme innsjekking gjesten kan booke» til 0 dager.

I Google

  • Din Google-bedriftsprofil må oppdateres med bilder, beskrivelser osv.
  • Den registrerte eiendomskategorien på Google-bedriftsprofilen din må være en av de godkjente. Bare kategorier som «hotell» eller «resort» vil gjøre det mulig å opprette en tilkobling. «Ferieutleie» og «leilighet» er eksempler på kategorier som ikke er kvalifisert for en tilkobling. Du må også oppfylle kvalifikasjonene for en overnattingsvirksomhet. Vennligst les denne Google-artikkelen for en fullstendig liste over aksepterte kategorier og kvalifikasjoner for overnattingsvirksomheter. Noen av disse krever at du:
    – Har alle rommene på ett sted.
    – Har en resepsjon hvor nyankomne sjekker inn.
    – Har ansvarlig personell på stedet til enhver tid.
    – Er åpen for uanmeldte kunder.

På nettsiden din

  • Nettsiden din må vise med både beskrivelser og bilder at du oppfyller de ovennevnte kvalifikasjonene.

Slik kobler du Sirvoykontoen din til Google Hotel Ads eller Google Free Links

  1. Gå til Innstillinger -> Salgskanaler -> Google Hotel Ads og klikk på «Rediger».
  2. Velg enten «Kun Free Booking Links», eller for betalte annonser, den budmetoden du ønsker å bruke (CPC eller CPA). Dersom du velger betalte annonser, inkluderer dette free booking links. (Du ønsker kanskje å begynne med et lavt bud og øke budet om annonsene dine ikke vises. Et høyere bud kan være nødvendig dersom tilsvarende pris for rommet tilbys av andre OTA-er.)
  3. Dersom du har lagt til flere bookingmotorer i Sirvoy, kan du spesifisere hvilken motor som skal brukes.
  4. Om ønskelig, kan du skrive inn URL-en til den nettsiden du har installert Sirvoy bookingmotoren på, for eksempel http://hotel-website.com/book-now/. Dersom du ikke velger å gjøre det, vil kun selve bookingmotoren vises (drevet av Sirvoy).
  5. Annonsekostnadene vil bli trukket hver måned fra kontosaldoen din i Sirvoy på vegne av Google (valutakonvertering kan forekomme).

CPC (kostnad per klikk)

Vi anbefaler et minimumsbud på $1-2. Vær oppmerksom på at Google kommer til å belaste budet ditt per klikk og per natt.

CPA (betaling per konvertering)

Velg den maksimale prosentandelen du er villig til å betale i provisjon. Annonsene blir automatisk optimalisert, så det kan være lurt å la det gå litt tid før du evaluerer resultatene eller endrer innstillingene.

Google belaster kun provisjon for fullførte bookinger. Det vil imidlertid bli belastet provisjon selv om bookingen kanselleres på et senere tidspunkt. Derfor kan det være lurt å ta hensyn til den gjennomsnittlige kanselleringsraten for bedriften din, når du angir provisjonsprosenten din. Om du for eksempel har en kanselleringsrate på 10 % og du har valgt å betale 8 % provisjon, vil den faktiske annonsekostnaden for de gjennomførte oppholdene (9 av 10) være 8,9 %.

Merk:

  • Du kan selge romtyper og romtypeduplikater på denne plattformen. Imidlertid vil ingen romtyper klassifisert som «intern romtype» i innstillingene dine vises på Google.
  • Google-søkesiden viser kun priser for 2 gjester.

Merk: Når du bruker Google Ads gjennom Sirvoy, rapporteres kostnadene med noen dagers forsinkelse. For å kompensere for dette, vil et garantibeløp (60 $, 50 € eller et tilsvarende beløp i kontoens valuta) bli reservert på Sirvoykontoen din. Dersom du deaktiverer Google Ads, frigjøres det reserverte beløpet igjen.

Når du går gjennom kontoutdragene dine i Sirvoy, vil du se dette reserverte beløpet, samt det faktiske forbruket ditt på Google Ads for gjeldende måned. Dersom den tilgjengelige saldoen faller under null, vil dine Google Ads ikke lenger vises, og kontosaldoen vil bli merket som negativ inntil du fyller opp kontosaldoen som vanlig.