Hvis du oppretter en faktura for gjesten og han ikke betaler (hele) fakturaen ved utsjekking, skylder han deg penger. En regnskapsfører vil kalle dette beløpet «kundefordringer».

Hvordan kan jeg bokføre kundefordringer?

La oss si at en booking er verdt kr 1000.

  1. Ved utsjekking gjesten betaler kr 300 og du oppretter en faktura med «7 dager NETTO» – som betyr at gjesten har 7 dager til å betale de resterende kr 700. Fra et regnskapsmessig perspektiv, er dette når selve salget finner sted. Så regnskapsføreren debiterer kr 700 på kontoen «Kundefordringer» og kr 300 på kontoen «Kontanter». Han krediterer så kr 1000 på kontoen «Salg». (All in blue below.)
  2. Fem dager senere betaler gjesten de resterende kr 700 via bankoverføring. Nå debiterer regnskapsføreren kontoen «Bank» og krediterer kontoen «Kundefordringer» med kr 700. (In black below.)

Kontoene i regnskapsboken vil se slik ut på slutten av prosessen:

68546906-294a0400-03b2-11ea-9df6-e90233ef86e9.png (2316×416)

I Sirvoy kan du finne en oversikt over alle kontoene (inkludert kundefordringer) under Fakturering -> Regnskapsrapport. Vær oppmerksom på at dette fungerer bare hvis du har registrert faktura/kontanter innbetalinger.