Betalinger kan bli registrert i Sirvoy på to ulike måter, beskrevet under.

Legge til betalinger i en booking

Å legge til betalinger i en booking kan sammenlignes med å skrive en postit-lapp hvor det står at «denne gjesten har allerede betalt $100». Det teller ikke som et regnskapsdokument for skatteformål. Det er bare en lapp som hjelper deg å huske. Du kan enkelt legge til og slette betalinger fra bookinger.

Betalinger kan også bli registrert automatisk, hvis du bruker en betalingsløsning hvor gjester kan betale når de booker. Slike betalinger blir vanligvis mottatt lenge før innsjekk, og kan derfor anses som depositum eller forhåndsbetalinger.

Lage en faktura eller kvittering

Ved å bruke fakturafunksjonen i Sirvoy kan du enkelt lage fakturaer og/eller kvitteringer. Disse dokumentene er laget for skatteformål, og vil vise dine faktiske salg.

Hvis du bruker fakturafunksjonen, trenger du ikke å registrere betalinger i bookinger. I stedet blir betalinger mottatt for sendte fakturaer og kvitteringer. Hvis en faktura blir laget basert på en booking som allerede har en registrert betaling, vil denne forhåndsbetalingen bli ansett som en «betalingsmetode», og utestående beløp vil bli justert tilsvarende i fakturaen.