Hva er funksjonen»Risk-Free Reservations»?

I følge Booking.com fungerer denne muligheten slik: «Hvis en gjest booker dette fleksible alternativet, men senere bestemmer seg for å avbestille, vil vi prøve å finne en ny gjest for å erstatte dem. Hvis vi ikke finner en, vil vi selv dekke hele kostnaden for reservasjonen.»

Hva er funksjonen «Ask for a replacement guest»?

I følge Booking.com fungerer denne muligheten slik: «Når gjesten din avbestiller, holder vi igjen rommet og markedsfører det for andre gjester… Hvis vi ikke finner en gjest som kan erstatte dem innen 24 timer, kansellerer vi reservasjonen og frigir rommet.»

Hvorfor kan begge funksjonene forårsake overbookinger?

Hvis den opprinnelige bookingen bare involverer en enhet (under funksjonen «Risk-Free Reservations»), vil en erstatningsbooking komme inn som en endring og ikke forårsake problemer.

Hvis den opprinnelige bookingen imidlertid involverer flere enheter, vil en erstatningsbooking ikke komme som en endring, men som en ny bestilling. I tillegg sender Booking.com ikke avbestillingen når den faktisk skjer, men bare når de har funnet en erstatningsgjest. Det samme gjelder for bookinger under funksjonen «Replacement».

Dette betyr at i Sirvoy vil rommet være merket «ikke tilgjengelig» mens Booking.com leter etter en erstatning. Når Booking.com finner en erstatning, blir avbestillingen og den nye (erstatnings-) bookingen sendt til oss i samme oppdatering. Men fordi rommet tilsynelatende var «ikke tilgjengelig» frem til dette, vil den nye erstatningsbookingen vises som en overbooking.

Hva kan du gjøre?

I de fleste tilfeller vil du ganske enkelt kunne tilordne den nye erstatningsbookingen til det nå tomme rommet i den opprinnelige bookingen og merke overbookingen som løst. Det er viktig at du gjør dette så snart som mulig for at disse tilsynelatende overbookingene ikke blir reelle overbookinger.

Eller, hvis du vil, kan du deaktivere begge funksjonene under kontoen din på Booking.com. Ulempen vil være at Booking.com ikke vil se etter en erstatning eller betale deg for en avbestilling (i programmet «Risk-free Reservations»). Men fordelen er at rommet vil være tilgjengelig i alle andre salgskanaler og på nettstedet ditt umiddelbart etter avbestillingen.