Hva er funksjonen «Ask for a replacement guest»?
I følge Booking.com fungerer funksjonen slik: «Når en gjest avbestiller, holder vi på rommet og markedsfører det til andre gjester … Hvis vi ikke finner en ny gjest innen 24 timer, kansellerer vi bookingen og frigjør rommet.»
Hvorfor kan funksjonen forårsake overbookinger?
Booking.com sender oss ikke kanselleringen når den faktisk skjer, men bare når de har funnet en erstatningsgjest. Dette betyr at i Sirvoy vil rommet være merket «ikke tilgjengelig» mens Booking.com leter etter en erstatning. Når Booking.com finner en erstatning, blir kanselleringen og den nye bookingen (erstatningen) sendt til oss i samme oppdatering. Men fordi rommet tilsynelatende var «ikke tilgjengelig» frem til dette, vil den nye erstatningsbookingen vises som en overbooking.
Hva kan du gjøre?
I de fleste tilfeller vil du ganske enkelt kunne tildele det nå tomme rommet fra den opprinnelige bookingen til den nye erstatningsbookingen og merke overbookingen som løst. Det er viktig at du gjør dette så snart som mulig for at disse tilsynelatende overbookingene ikke blir reelle overbookinger.
Eller, om du foretrekker det, kan du deaktivere funksjonen på booking.com-kontoen din. Dette vil ha den ulempen at Booking.com ikke vil se etter en erstatningsgjest. Men fordelen er at rommet vil være tilgjengelig i alle andre salgskanaler og på nettsiden din umiddelbart etter gjesten har avbestilt.