Trender innen hotell- og reiselivsbransjen for 2022

18. mars 2022, 00:57 CET

Reiselivssektoren har vært gjennom radikale, pågående endringer de siste årene. En global pandemi og skiftende sosialt fokus har endret reisendes prioriteringer på uventede måter. Rask tilpasning hos hotelleiere er nødvendig for å møte disse nye forventningene for bedriften. 

Din innsats vil være vel verdt det – de kommende månedene er viktige siden grensene gjenåpnes og restriksjoner oppheves som vil føre til en bølge av turister og reisende.  I følge Wise International Travel Survey anser 82 % av amerikanere post-pandemiske reiser som en av tingene de ser mest fram til. Om du utnytter trendene for 2022 i reiselivsbransjen vil det kunne få mange ivrige reisende til å løpe ned inngangsdørene dine.

Samfunnsbevisste gjester

Et økende antall reisende ønsker å ha en positiv innvirkning på verden (og minimere deres negative fotavtrykk). Deres valg av overnattingssteder gjenspeiler dette. «Stem med lommeboken» er i praksis slagordet til den nåværende forbrukergenerasjonen.

Fokuser på hotellets valg for bærekraft, både sosialt og miljømessig. Hold kundene dine informert om bedriftens positive innvirkning, og som dine støttespillere vil de føle at de personlig bidrar til dette. Dersom gjestene føle seg stolte over å ha valgt deg, vil de komme tilbake igjen og igjen.

Deres velvilje har også innflytelse på den digitale sfæren, hvor det finnes et økende antall sider dedikert til kundeanmeldelser som bedømmer en bedrifts etiske praksis. Ved å ignorere denne trenden risikerer du å skade omdømmet ditt på nettet.

«Stem med lommeboken» er i praksis slagordet til den nåværende forbrukergenerasjonen.

Hvordan utnytte dette

  • Erstatt gratisprodukter for engangsbruk med gjenbrukbare alternativer. Bruk påfyllingsdispensere for gratis sjampo eller såpe i stedet for individuelle flasker. Grønne endringer som dette er lett å se, og blir verdsatt av gjestene dine.
  • Støtt småbedrifter og lokal økonomi. Forbrukere går gjerne en ekstra mil for å støtte små bedrifter. Vurder små og lokale virksomheter i stedet for store selskaper for eksterne oppdrag, og del informasjon om slikt samarbeid med gjestene dine.

Ny gruppe av forretningsreisende

Til tross for alle problemene Covid-19 medførte så introduserte den verden for en ny måte å jobbe på. Det eksterne kontoret er kommet for å bli, men det å jobbe hjemmefra betyr ikke at en må være hjemme.

Mange utnytter sine nye eksterne posisjoner til å bli digitale nomader eller ta lengre turer mens de tar med seg sin daglige jobb på tur. De leter etter en hjemmebase med hyggelige arbeidsplasser om dagen og verdifulle steder om natten.

Hvordan utnytte dette

  • Tilby overnatting tilknyttet arbeidsområder. Eksterne arbeidere trenger mer enn et hjørnebord og en stol. De leter etter åpne arbeidsplasser som tilbyr naturlig lys og fin utsikt. Siden arbeid bare er halvparten, design overnattingsstedet ditt med tanke på fleksibilitet. Lag et arbeidsområde som er praktisk selv om det ikke blir brukt til arbeid, for eksempel som salong eller spisestue.
  • Oppmuntre til lengre opphold. STR, et globalt analyseselskap for data fra reiselivsbransjen, rapporterte at den gjennomsnittlige beleggsgraden for hoteller som tilbyr lengre opphold var nesten 20 % høyere enn for standardhoteller i 2021. Å tilby rabatter for lengre opphold vil hjelpe deg til å utnytte denne etterspørselen mer effektivt.