Hvordan kan jeg øke antall bookinger ved hjelp av sosiale medier?

17. oktober 2021, 16:26 CEST

I forrige artikkel diskuterte vi viktigheten av å markedsføre omdømmet ditt på nettet. Vi vil nå ta for oss hvordan du kan øke din tilstedeværelse på sosiale medier for å oppnå maksimal effekt. Vær imidlertid oppmerksom på at denne artikkelen bare skraper på overflaten av dette enorme emnet.

Selv om det er mange ulemper i forbindelse med COVID-19, så er det aldri så vondt at det ikker er godt for noe. Det er verdt å bruke tiden nå til å forbedre og fremtidssikre virksomheten din. En av måtene å oppnå dette på er å øke din digitale tilstedeværelse.

Det er skrevet mange gode artikler om hvordan en kan lykkes med sosiale medier i hotellbransjen. Vi har tatt med noen nyttige lenker for deg i denne artikkelen.

Hva er ‘sosiale medier’?

Kort sagt, det er en online plattform som kan brukes til å finne mer informasjon, og hvor brukerne kan samhandle med en annen virksomhet eller person. Facebook, Instagram, TikTok og YouTube er eksempler på dette. Utvalget er grenseløst, så det er viktig å velge de plattformene som gir størst utslag for virksomheten din. Dersom du aldri har deltatt på sosiale medier «som en bedrift», kan du begynne med én og ta det videre derfra. Avhengig av hvor du befinner deg i verden, kan den foretrukne sosiale media plattformen variere. Men å bygge en flott Facebook-side og Twitter-feed er en god start.

Her er litt fakta for å konkretisere betydningen av sosiale medier for virksomheten din:

• 63% av de selskapene som bruker sosiale medier sier at det har økt deres markedsføringseffektivitet.

• 75% av brukerne sjekker aldri mer enn den første siden med søkeresultater. Forbedre søkemotorrangeringen din ved å kontinuerlig oppdatere dine sosiale feeder. Lær å forstå hva SEO (søkemotoroptimalisering) er, eller ansett noen som kan hjelpe deg å håndtere det. Les vår forrige artikkel for mer informasjon om dette emnet.

• Bedrifter som blogger har fått 55% mer trafikk på nettsiden sin. Frekvensen av bloggingen er viktig, du burde blogge regelmessig.

Hva er en ‘Influencer’?

Det er alle som kan påvirke virksomheten din på godt og vondt. Det finnes profesjonelle influencere, dvs. slike som får betalt for å lage innhold for sponsorene sine. Ettersom 90% av kundene sier at de foretrekker ‘autentisitet’, dvs. meninger fra ekte kunder, kan en krangle om hvor nyttig bidragene fra influencere egentlig er.

Denne artikkelen handler ikke om det, men snarere om hvordan gjestene dine kan bli til entusiastiske influencere, helt uten kostnader for deg. Nøkkelen er å gi dem en enestående opplevelse.

Hvordan kan du gjøre en forskjell?

Føler du deg som en liten fisk i stor dam? Du kan skille deg ut ved å være unik og tilby tilrettelagte opplevelser. Uansett hvor fantastisk virksomheten din er, kundene dine bor egentlig hos deg for å oppleve området rundt deg.

Derfor, forelsk deg på nytt igjen i området ditt.  Bli en kunnskapsbase og ambassadør for hva som gjør nærområdet ditt så spesielt.  Slå deg sammen med andre lokale virksomheter. Hvilke konserter/arrangementer kommer? Kan du selge billetter? Kan du gi rabatter til lokale treningssentre, restauranter, utflukter og andre opplevelser du og dine gjester kan ha glede av?

Kort sagt, finn ut hva som fungerer for deg for at du skal kunne skille deg ut fra de store kjedene. Så vil gjesten din begynne å poste om sin erfaring med deg.

Hvordan publiserer på sosiale medier

Instagram og Facebook er to av de største sosiale mediaplattformene for hotell- og reiselivsbransjen. Dersom du ikke allerede har en, kan du åpne en forretningskonto hos dem.

Hva bør du skrive om? Om du ikke har råd til å ansette en profesjonell fotograf for å framheve virksomheten din, finn fram din indre fotograf og legg ut nesten profesjonelle bilder. Enda bedre, be kundene dine om å dele med deg noen av de beste bildene de har tatt. Noen av dem er profesjonelle fotografer og vil sannsynligvis bli smigret om de blir spurt. Så ikke glem å følge dem på deres sosiale medier.

I tillegg bør nettsiden din være et levende dokument. Oppdater den derfor regelmessig. Hvorfor? Rett og slett fordi du også ville satt pris på en oppdatert sesongbasert restaurantmeny.

Forbedre din tekniske kompetanse

I tillegg til SEO, er konkret segmentering en ny trend som hjelper deg med å tiltrekke nye kunder til stedet ditt. Det er bare et litt fint uttrykt som betyr målrettet markedsføring mot dine nøkkelkunder. La oss si at du er et lite foretak; du tillater kjæledyr og du ligger i et vinområde. Basert på dette kan du for eksempel målrette dine innlegg til velstående par som elsker hunder og er mellom 20 og 45 år gamle. I utgangspunktet er du ikke målrettet mot alder, men «livsstil» som samsvarer med kundene dine. Når du er klar for dette steget, finnes det selskaper som tilbyr denne tjenesten.

For å konkludere

Selv om dette emnet kan virke overveldende, så kan det med tiden bli som alle andre deler av virksomheten din. Ta ett skritt om gangen og bygg videre på det. Gjennom prøving og feiling finner du det som fungerer best for deg. Til å begynne med ønsker du kanskje selv å ta hånd om markedsføringen din på sosiale medier, men etterhvert ønsker du kanskje å ansette profesjonell hjelp til å hjelpe deg med SEO, nettsiden din eller med en annen gren av dine sosiale medier.