Er du klar for en massiv strøm av turister i 2022?

20. august 2021, 01:30 CEST

Fanget tittelen oppmerksomheten din? Er det bare ønsketenkning eller noe bransjen vår må være forberedt på?

Som baseballlegenden Yogi Berra en gang sa: “It’s tough to make predictions, especially about the future.” Men dette stanser ikke samfunnsvitere fra å tro at vi snart kanskje kommer til å oppleve noe som det som skjedde i 1920 årene, da det var stor sosial vekst etter en lang periode med krig, spanskesyken og andre usikkerheter. Som det var den gangen, har vi nå en generasjon som har vært innestengt som vil ut og leve livet maksimalt.

Som du kanskje er klar over, er det blitt publisert mange artikler om gjestfrihetstrender etter COVID. Men som Yogi nevnte ovenfor, er det vanskelig å vite med sikkerhet hva som vil skje i bransjen vår, på både på kort sikt og på lang sikt. Men dette vet vi sikkert:

  1. Covid-19 vil ta slutt eller i det minste bli håndterlig
  2. Liv og jobb vil gå tilbake til «normalt»
  3. Det er en oppsamlet etterspørsel etter turisme

Når vi vet dette, hvordan kan vi som bransje og enda viktigere som små og mellomstore aktører, være forberedt på denne etterspørselen?

De som kjenner industrien ser nå disse utviklingstrendene:

44% av reisende sa at den siste ferien de tok var for mer enn et år siden.

77% av reisende spurt verden over, rapporterte at etter vaksinen er internasjonale reiser på planen og 86% av dem ville reise innenlands.

Staycations, Workcation / Flexcation, Vaxications

Trend

• 86% av reisende spurt verden over rapporterte at etter vaksinen har de planer om å reise innenlands (Tripadvisor)

Staycation er ikke bare å bo hjemme, men å reise i hjemlandet. Som statistikken ovenfor viser, vil dette sannsynligvis fortsette som en trend i den nærmeste framtid.

Workcation og dens nære fetter Flexcation (blanding av arbeid og lek) — I løpet av det siste året har folk blitt nødt til å jobbe hjemmefra. På grunn av Covid-19-restriksjoner som fremdeles er gjeldende i mange land rundt om i verden, vil det sannsynligvis ikke endre seg før i 2022. Det er ingen overraskelse at Google Analytics viser en eksplosjon av søk på begrepet «Workcation». Denne typen kunder er lei av å være hjemme og ønsker miljøforandring. Men de vil ikke bare jobbe, de vil nyte meningsfull fritid på stedet de leier.

Vaxication er en ting… Mange folk som bor i land hvor vaksinen ikke er lett tilgjengelig, er villige til å fly til andre land for å bli vaksinert. Vanligvis betyr det 2 uker karantene og opptil 2 måneder i noen jurisdiksjoner for å få den andre dosen og bli godkjent for reise.

Disse kan bli dine langtidskunder.

Hvordan kan du forberede deg?

Kundene som er nevnt ovenfor leter vanligvis etter lengre opphold. De er undersøker nøye hvem som kan tilby dem det følgende:

• Raskt og pålitelig internett

• Hygieneprotokoller, sosial distansering etc.

• Rabatt for lengre opphold

• Skrivebord, smartskjerm/TV, underholdning på rommet

• Lokale opplevelser, utendørs turer og aktiviteter

• Gratis frokost

• Drikke-/matkuponger

• Oppgradert rom

På dette tidspunktet tenker du kanskje: «Virksomheten min overlevde knapt Covid-19 og nå må jeg gi fra meg fortjenesten og investere i ny teknologi?» Svaret er… ikke nødvendigvis.

Her er  hemmeligheten… 70% av de spurte er villige til å betale ekstra for eiendommer som har deres favorittfasiliteter og tjenester! Med andre ord, disse kundene leter etter verdi. Hvis alt virksomheten kan tilby er et rom, vil denne kunden sannsynligvis lete etter noe annet, uansett hvor billig det er.

Nå er det på tide å se nøye på hvordan du driver, for å se hvordan du kan møte dine potensielle kunders forventninger. Se først på de lavthengende fruktene, ting som kan koste veldig lite. Kan du oppgradere internett/Wi-Fi? Kan du kontakte lokale turoperatører/treningssentre/spa for å tilby pakkerabatter? Piknikkurver er alltid verdsatt av turgåere. Kan du tilby oppgraderte rom og rabatter for lengre opphold? Gratis parkering? Gratis frokost (gratis som i «pakket inn» i en høyere pris – hvis du ikke har kjøkken, kan du samarbeide med en lokal restaurant). Komfortable arbeidsområder enten på dedikerte plasser eller på rommet? Ved å se nøye på hvordan du driver, er det sannsynlig at du kan oppgradere verdien med svært lave kostnader.

Andre ting kan innebære noen investeringer som du kan gjøre fra år til år og som kan bli en kilde til høyere inntekter. Hva med sykkel- og scooterutleie? En liten kafé eller andre fasiliteter som boblebad, badstue, kjøleskap på rommet, minibar etc.

Helt ærlig, det finnes ingen grenser og det vil sannsynligvis kreve litt kreativitet av deg for å skille deg ut blant mengden. Som et forslag, hvorfor ikke gjøre en spørreundersøkelse blant dine nåværende og tidligere kunder og la dem gi deg forslag til hva som kan lokke dem tilbake til din virksomhet og beliggenhet.

Husk, det å gi kunden «god verdi» betyr ikke at du gir bort fortjenesten din. 70% er villige til å betale mer for det!

La bookingsystemet ditt arbeide for deg

Sirvoy gjør det enkelt for deg å administrere tilbudene dine. Du kan enkelt sette opp rabatter for langtidsopphold, kampanjekoder, tilby rommene dine som pakker, utleie etc. Ikke nøl med å kontakte oss for ideer, ettersom vi støtter kunder over hele verden og kan gi forslag til hvordan du kan sette opp systemet ditt best.

Neste måned skal vi snakke om…

Hvordan håndtere ditt omdømme online for å øke bookinger.