Er det verdt kostnaden å koble til en kanalhåndterer?

En kanalhåndterer har alltid vært en god løsning for hoteller som trenger en effektiv distribusjonsstrategi for deres eiendom. Denne programvaren viser vanligvis rom på flere bookingsider, og når rommene er bestilt, vil de automatisk slette dem fra inventaret, slik at resepsjonen ikke trenger å gjøre det. For en grundigere forklaring les vår tidligere blogg her.

Med pandemien som tvinger mange hotelleiere til å kutte driftskostnader, lurer kanskje mange på om en kanalhåndterer virkelig er nødvendig og om det er mulig å fungere uten. Tross alt kan de være dyre og en kanalhåndterer automatiserer bare en prosess som et menneske kan gjøre, ikke sant? Både ja og nei. Les videre for å finne ut av det.

Trenger jeg virkelig en?

For en enkelt enhet vil mange anse en kanalhåndterer for å være overdrevent, men selv da kan det oppstå komplikasjoner med mindre det er noen som overvåker nye bookinger, for å unngå risikoen for overbookinger. Uten, vil selv små bedrifter trenge å fordele sine rom og priser på forskjellige plattformer, noe som risikerer redusert belegg. Det å drive på mindre enn full kapasitet for å spare penger på kort sikt, kan anses som dårlig økonomi på lang sikt. Men hvis en kanalhåndterer virkelig er en nødvendighet, hvordan velger du en?

Undersøk

Mange potensielle kjøpere tar raske beslutninger uten å tenke over det, men gode undersøkelser er avgjørende for å ta det riktige valget. For eksempel vil en fast månedlig avgift vanligvis være mer kostnadseffektiv enn provisjonsbaserte avgifter. Vær metodisk i din tilnærming og ta deg god tid. Følg trinnene nedenfor:

Vær metodisk i din tilnærming og ta deg god tid.

Bestem hva den trenger å gjøre:

Ingen kanalhåndterer er lik. Selv om vi har drøftet hva de er designet for å gjøre, vil de ofte fokusere på forskjellige ting. For eksempel vil de dyreste kanalhåndtererne ha kobling til et stort antall salgskanaler som kanskje ikke er nødvendig for et mindre hotell. På den annen side kan det hende at enklere modeller ikke synkroniserer kalendere eller priser, og krever at hotellet manuelt oppdaterer noen prosesser selv.

Begrens valgene:

Lag en kort liste over de programmene du føler passer godt. Sjekk denne bloggen for å sammenligne funksjonene som en god kanalhåndterer bør ha som standard.

Diskuter det med dine ansatte:

Hvis det ikke er du som skal kommer til å bruke programvaren, bør du definitivt ta deg tid til å snakke med de som vil det. Gå gjennom alternativene med dem og få tilbakemeldinger. De fleste gode systemer vil tilby en gratis prøveperiode slik at du kan prøve dem før du kjøper. Dette kan være en god mulighet til å teste ut systemet og passe på at det kan integreres med annen programvare du bruker, som for eksempel ditt Property Management System (PMS).

Snakk med leverandøren:

Før du registrerer deg er det alltid en god ide å avtale en samtale med programvareleverandøren. Gå gjennom spørsmål eller bekymringer du måtte ha og sjekk alltid om de har noen tilbud eller rabatter for nye kunder. Implementering av ny programvare og oppsett bør være så smidig som mulig, så sørg for at du vet nøyaktig hvor lang tid det vil ta å komme i gang.

Finn ut mer om Sirvoys Property Management System og integrerte kanalhåndterer her.