Livet etter «lockdown»: Hvordan hoteller forbereder seg på å åpne etter Covid-19.

Nå som mange land lar hotellene åpne dørene, skynder hotelleiere seg å gjøre de nødvendige endringene og forbedringene på eiendommene sine i tråd med gjeldende anbefalinger. Vi bestemte oss for å ta en nærmere titt på noen av disse retningslinjene for å se hvordan forskjellige land forbereder seg på å holde hotellene og turistene sine trygge. 

I USA har det blitt lagt stor vekt på testing og screening av både ansatte og kunder. Ett dokument produsert av US Travel gir følgende forslag: 

  • Ansatte bør ikke komme på jobb hvis de er syke og bør isolere seg hvis de har symptomer.
  • Hoteller bør ha mange skilt og god kommunikasjon som beskriver symptomer og oppfordrer reisende til holde seg hjemme hvis de føler seg uvel. 
  • Et sett protokoller bør etableres i tråd med veiledningen fra CDC og følges nøye hvis en medarbeider eller gjest tester positivt. 

EU har skrevet en rapport som beskriver et sett med helseprotokoller for bedrifter i hotell- og reiselivsbransjen. Noen av deres prinsipper og forslag konkluderer med følgende:

  • Ansatte bør være oppmerksomme på symptomer og orientert om forebyggende tiltak.
  • Der det er mulig bør ansette jobbe hjemmefra, men hvis dette ikke er et alternativ bør det gjøres tiltak for å redusere fysisk kontakt.  
  • Når det gjelder tiltak som vil påvirke reisendes ankomst, opphold og avreise, bør rådene fra lokale offentlige helsemyndigheter følges. 
  • Fysisk avstand bør være mulig i fellesområder hvor gjester sannsynligvis vil samles. 
  • Tiltak med hensyn til rengjøring og sterilisering bør vurderes og deretter forklart for ansatte og gjester. 

Alle ønsker å føle seg trygge og beskyttet så lenge denne situasjonen fortsetter.

Så hvordan fungerer disse anbefalingene i virkeligheten når det gjelder selve driften av et hotell? Våre undersøkelser konkluderer med at følgende endringer sannsynligvis vil bli vanlig for mange i bransjen:

  • Det ser ut som Covid-19 påskynder overgangen fra kontantbetalinger til betalinger over nettet. Det forventes at betalinger ofte vil bli gjort før gjestens ankomst, men med mange regler for avbestilling designet til kundens fordel. 
  • Innsjekking vil bli en langt enklere prosess på mange hoteller. Dørvakter, pikkoloer og innsjekkingsansatte blir et sjeldent syn. Dette vil bli erstattet av kontaktløs innsjekking og varierende innsjekkingstider for å begrense menneskelig kontakt så mye som mulig og gi ekstra tid til grundig rengjøring av rom.  
  • Temperaturmåling vil være standard mange steder, og gratis masker, rensemidler og hansker vil finnes i fellesområder for å gi gjestene ekstra trygghet. 
  • Frokostbuffeen vil være historie, med kunder som forhåndsbestiller fra en meny kvelden før. Flere hoteller vil fjerne tillegg for å få maten servert på rommet, noe som sannsynligvis mange vil velge. 
  • Der det er mulig, vil aktiviteter som å spise og drikke flyttes til uteområder, og barneklubber vil bli drevet utendørs. 
  • Selv om det virker som om mange spa fortsatt vil holdes stengt under pandemien, vil fritids- og treningssentre holde åpent. For å opprettholde «social distancing» vil gjester kanskje måtte forhåndsbestille sine treningsøkter. Svømmebaner kan bli lagt til i bassenger med et enveis-system for gjestene. 

Selv om det ikke finnes perfekte løsninger, vil anstrengelsene du gjør deg og de tiltakene du tar, ikke gå ubemerket hen av dine gjester. Alle ønsker å føle seg trygge og beskyttet så lenge denne situasjonen fortsetter. Dette vil helt klart øke forbrukertilliten, noe som avgjort er det viktigste.