Hva er forskjellen mellom et eiendomsstyringssystem og en kanalhåndterer?

28. desember 2019, 00:46 CET

Å drive en reiselivsvirksomhet som et hotell, B&B eller herberge kan være både tidkrevende og stressende hvis du prøver å gjøre alt selv. Mange hotelleiere har hjelp fra et system som kan ta seg av de fleste oppgavene de har utført manuelt. Kanskje du har tenkt på å prøve ut noe slikt selv? I denne bloggen vil vi forklare forskjellene mellom et Eiendomsstyringssystem (Property Management System) og en kanalhåndterer (Channel Manager), slik at det forhåpentligvis vil gjøre søket ditt litt lettere.

Eiendomsstyringssystem

Et eiendomsstyringssystem, også kalt et PMS, er et online bookingsystem som vil ta seg av den daglige driften av eiendommen din. Et eiendomsstyringssystem kan utføre komplekse oppgaver som å organisere rengjøring, sende epost til gjester, godta online bookinger og håndtere betalinger, pluss mye mer.

Alt du trenger for å administrere eiendommen din er nå automatisert, det er nesten ikke noe papirarbeid eller doble bookinger og du trenger ikke å bekymre deg for å sende gjestene bekreftelser via epost, siden systemet gjør det for deg. Med all den fritiden trenger du sannsynligvis å ta opp en hobby eller kanskje bare ta deg en velfortjent pause!

Et PMS gjør det også mulig å motta direkte bookinger via sitt online bookingmotor, men mange hotelleiere ønsker også å bruke salgskanaler for å sikre at enda flere finner deres virksomhet. Men for å motta bookinger fra slike kanaler, trenger du en ting til…

Kanalhåndterer

Så aller først, hva er en kanal?

En kanal er et nettside der hotelleiere kan legge til sitt hotell, B&B eller herberge, slik at folk kan booke dem online. Du har sikkert hørt om slike populære kanaler som Booking.com, Hotels.com og Expedia.

Hvis du har et nettside, må du sørge for at tilgjengeligheten din blir oppdatert når bookinger gjøres via kanalene, eller så risikerer du overbookinger. Og hvis du vil være koblet til en eller flere slike kanaler, må ditt PMS kommunisere med kanalene for å sikre at dette skjer. Det er her en kanalhåndterer kommer inn.

En kanalhåndterer mottar bookingen og lar andre tilkoblede kanaler få vite at et rom har blitt booket og ikke lenger er tilgjengelig. Hvis den er integrert med ditt PMS, vil den også oppdatere ditt nettsteds tilgjengelighet.

Sirvoys PMS har en innebygd kanalhåndterer med en toveis integrasjon som betyr at hvis du får en booking gjennom en kanal, vil den vises som utilgjengelig på nettsiden din, og hvis du får en booking via nettsiden din, vil den dukke opp som utilgjengelig på bookingkanalen. Ganske kult, ikke sant?

Vi hører alltid historier fra våre kunder om hvor mye tid og stress de har spart ved å bruke en kanalhåndterer. Her er bare et utvalg sitater fra noen av våre glade kunder:

Jeg hadde aldri prøvd en kanalhåndterer. Hvordan i ALL VERDEN klarte jeg meg uten?? ~ Marcella

Sirvoy er et veldig intuitivt system å bruke og krever minimal trening sammenlignet med andre systemer. Prisen er veldig rimelig, og det er enkelt å integrere både med våre egne salgskanaler og partnere. ~ Simon

Alle kanaler er tilkoblet og blir oppdatert i hver booking eller endring som gjøres av oss eller våre kunder. Ikke flere dobbeltbookinger ~ Viktor

Sirvoy har blitt et uunnværlig våpen for meg. Selv om hotellet vårt bare har fem rom, ville det være lett å bli overbooket hvis vi ikke hadde Sirvoy. ~ Lourdes

Hvis du vil ha mer informasjon om kanalhåndterere, sjekk bloggen vår: Hvordan velge riktig channel manager for virksomheten din.

Bruk dem sammen

Så for å oppsummere dette, bruker et PMS og en kanalhåndterer forskjellige hatter og har forskjellige roller, men for å maksimere tiden din og inntektene dine er det best å bruke begge deler.

Det anbefales at du finner et PMS med muligheten til å bruke en kanalhåndterer, slik at du ikke trenger å bruke to forskjellige systemer. Dette sikrer at alt i bookingprosessen blir automatisert og er sømløst mellom kanalene og nettsiden din. Hvis du noen gang har behov for support, er det alltid nyttig å bare ha ett selskap å kontakte i stedet for to.