Tre initiativer som hjelper hoteller til å bli grønne


Klimaendringer byr på utfordringer som påvirker oss alle mens vi prøver å ta flere aktive valg som er bedre for planeten. Det er ingen enkel oppgave å endre vaner som som vi har lagt oss til løpet av livet, og ofte er det vanskelig å vite hvor vi skal begynne.

Vi trenger imidlertid alle å starte et sted, og for de i hotellbransjen er det mange muligheter til å fungere som ledere i den grønne bevegelsen som foregår over hele verden. Du har sannsynligvis hørt ordtaket ‘ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe’. Som hotelleier er det viktig å fokusere på ‘noe’ du kan gjøre for å redusere din påvirkning av miljøet. Det kan virke som det ikke utgjør så mye, men sammen kan vi få til en reell endring.

Å drive et hotell kan bety mye svinn på mange områder, med mat, vann og energi som de største synderne. La oss se nærmere på problemene og noen potensielle løsninger.

Energi

Det vil ikke komme som noen overraskelse for noen som har en eiendom å vite at penger siver ut av sømmene i bygningen i form av tapt energi. Den første en må gjøre er å finne ut hvorfor, hvor og hvordan denne energien går tapt for å kunne begynne å takle problemet. Det finnes noen måter du kan tilnærme deg dette på, enten ved å

  • utnevne en energiansvarlig, for å fremheve potensielle forbedringsområder
  • engasjere personalet for å identifisere problemområder og ha jevnlige brainstorming- og tilbakemeldingsmøter
  • skape bevissthet og støtte hos gjestene

Disse ‘første trinnene’ kan selv de minste virksomhetene ta i bruk, ettersom de er billige og relativt enkle å komme i gang med. De vil kunne gi deg en oversikt over din individuelle situasjon, og avhengig av budsjett og omstendigheter kan du velge hvilke forbedringer du vil begynne med.

Noen endringer kan inkludere enkle tilpasninger som det å

  • erstatte lyspærer til noen som er mer energieffektive.
  • bruk av automatiske strømuttak som slår av strøm når en enhet ikke er i bruk eller et rom er ledig.
  • bruke solcellepaneler for å redusere energiforbruket.
  • bruke et styringssystem for bygninger for å kontrollere oppvarming.

‘ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe’

Vann

Et toalett som lekker kan miste opptil 750 liter vann per dag, og to kraner som er helt åpne kan bruke opptil 30 liter vann i minuttet. Dette gir oss en ide om det store volumet vann som kan gå tapt hvis det ikke overvåkes.

Folk pleier å dusje lenger når de bor på hotell, og lar vannet renne når man sjamponerer eller pusser tennene. Ettersom du fremdeles ønsker at gjestene dine skal trives, er nøkkelen å finne en løsning som gjestene dine ikke en gang legger merke til.

For eksempel kan du gjøre bruk av sparedusj. Du finner disse i mange forskjellige ”størrelser”, noe som betyr at du kan redusere mye vann eller bare litt. Husk at litt utgjør mye hvis det brukes i alle dusjer!

En annen veldig rimelig måte å spare vann på, er å legge en lapp ved siden av vasken som minner gjestene om å være forsiktige med vannet vi har og ikke å kaste det bort, samtidig som vi takker dem for samarbeidet.

Og mens vi snakker om endringer du kan gjøre på badet, har vi en annen idé til deg – miljøprodukter!

Naturlige miljøvennlige produkter inneholder ikke de farlige kjemikaliene som finnes i de skadelige alternativene. Prøv å bytte sjampo, balsam, såpe og tannkrem til miljøvennlige alternativer, og vent på alle de gode tilbakemeldingene du garantert vil få fra gjestene dine. Et annet positivt trekk vil være å skifte fra miniatyrflasker med såper til veggmonterte, påfyllbare dispensere. Ikke bare er dette langt mer kostnadseffektivt, det er også mye bedre for miljøet.

Mat

40% er antydet av mange byråer som prosentandelen mat som kastes i hotellbransjen. Så hvordan reduserer dere både matsvinn og blir grønne mens dere øker bunnlinjen? Vel, hvorfor ikke begynne med å prøve disse forslagene?

  • Gjør en revisjon. Samarbeid med personalet for å finne ut hvilken mat som ofte blir kastet og reduser mengden som bestilles.
  • Gjenbruk av overskuddsmat. Inkluder for eksempel rester fra lunsj ,i middagsmenyen. Tilby gjestene dine at de kan ta med seg det som blir til overs. Doner rester til veldedighetsorganisasjoner og spar kostnadene det utgjør å fjerne mat fra lokalene. På mange områder vil disse organisasjonene kunne arrangere innsamlingstjenester.
  • Mange hoteller produserer mat på sin egen eiendom. Det er ikke en mulighet for alle, men hvis plass og omstendigheter tillater det, vil du ikke bare spare kostnader, men du vil tiltrekke deg gjester som leter etter den beste opplevelsen fra både et miljø- og helseperspektiv – økologisk mat!

Disse endringene vil ikke skje over natten, men hvis du starter i dag, vil det ikke gå lang tid før fordelene begynner å vises. Du vil helt sikkert spare kostnader ved å innlemme noen av disse tiltakene, men du vil også ha den ekstra tilfredsheten av å vite at du hjelper planeten vår, og hva kan være viktigere enn det?