Intervju med Anna Apelqvist, Kivikstrand Hotell

30. juni 2019, 05:19 CEST

Skrånende mot havet, omgitt av epletrær, ligger sjarmerende Kivik – en sommeridyll på Österlen i Sør-Sverige. Langs strandpromenaden møter vi Anna Apelquist som sammen med sin mann driver Kivikstrand Hotell. Det er vår i luften og høysesongen nærmer seg. De har mye å forberede, men Anna tar seg villig tid til å svare på spørsmålene våre.

Dette vakre huset har ikke alltid vært et hotell. Hvordan begynte alt?

Vi kjøpte huset i 2005 og startet først som et vandrerhjem. Litt etter litt renoverte vi rommene og en stund var det B&B. Til slutt nådde vi hotellstandard, som var vårt mål helt fra begynnelsen. Vi har nå 13 rom og 30 senger og for fire år siden åpnet vi restauranten.

Hva har vært den største utfordringen?

Det er en bransje hvor overskuddet vanligvis er lavt. Vår største utfordring er den korte sesongen og vanskeligheten med å finne sesongarbeidere. Du tjener alle pengene dine på bare noen få måneder og resten av året blir brukt til forberedelse for at alt skal være riktig. Det er også en utfordring at lover og forskrifter endres ofte.

Hva er deres strategi for å få så mange bookinger som mulig?

Jeg bruker mange salgskanaler, noe jeg gjorde fra begynnelsen. Du vil selvfølgelig ha så mange som mulig til å selge produktet ditt. Jo flere selgere jo bedre! Samtidig er nettsiden veldig viktig. Mer enn 50% av bestillingene får vi direkte via nettsiden vår og på den måten unngår vi å måtte betale provisjon til kanalene.

Er det noen ulemper med å bruke mange salgskanaler?

I begynnelsen var det det. Da jeg begynte å bruke salgskanaler, var det veldig stressende. Jeg gjorde alt for hånd og risikerte alltid å få dobbeltbookinger. Jeg hadde en kalender og gjorde alt manuelt, men da jeg fikk meg et bookingsystem ble alt mye lettere. Jeg begynte å bruke Sirvoy i 2016. Stresset forsvant, jeg sparte mye tid og jeg kunne gjøre alle rommene tilgjengelige. Da jeg byttet til Sirvoy så jeg en umiddelbar økning på 10-15% og jeg er ikke redd for dobbeltbookinger lenger.

Var det vanskelig å komme i gang og sette opp et bookingsystem som Sirvoy?

Nei, ikke i det hele tatt! På bare noen timer har du Sirvoy oppe og i løpet av ytterligere 1-2 dager har du fått en fin side med gode tekster og bilder. Mitt råd er å prøve det ordentlig og å gå til Pro-versjonen med salgskanalene med én gang. Det lønner seg virkelig å ha så mange som mulig til å selge produktene dine. Være fryktløs! Det er et enkelt system, en 13-åring kunne ha satt opp Sirvoy.

Har du noen råd til andre i bransjen?

Ja, en liten, men viktig ting. Du kan ha stor nytte av å analysere statistikken. I Sirvoy ser jeg lett hvordan og når bookinger ble mottatt i tidligere år. Det hjelper meg med å justere prisene effektivt for kommende sesong. Før Sirvoy tok det meg en halv dag, nå tar det bare noen minutter.
Og en ting til. Det finnes de som bare tenker på å minimere kostnadene. Glem det. Du må våge å satse.

«Man blir stolt også, når det går så bra for hotellet», er Anna’s avsluttende ord før hun fortsetter sine forberedelser.

Og det går virkelig bra! Høysesongen er på vei og gjester fra hele verden kommer for å oppleve den fantastiske naturen på Österlen og nyte oppholdet på det vakre Kivikstrand Hotell.

«Det er litt nærmere himmelen her», er et ordspill på Österlen. Når vi går tilbake langs strandpromenaden med blomstrende epletrær ved vår side, er det lett å være enig.