Hvorfor negative anmeldelser kan gi positive resultater

09. april 2019, 03:05 CEST

Når du driver et hotell, en Airbnb eller et herberge, kan det å oppfordre gjestene dine til å skrive en anmeldelse være skummelt, men det kan være avgjørende hvis du vil ha flere bestillinger. En undersøkelse gjort av SiteMinder viser at nesten 80% av de som bruker TripAdvisor leser nesten et dusin anmeldelser før de booker et hotell, noe som viser hvor viktig de er for virksomheten din.

En god anmeldelse vil gjøre det mer sannsynlig at folk velger din eiendom på f.eks. Booking.com eller Airbnb. Vi må være ærlig og innrømme at vi vanligvis ikke klikker på et hotell med en vurdering på bare 2 av 5, men at vi leter etter de med i hvert fall 4 av 5, ikke sant?

Selvfølgelig handler det ikke bare om å få flere gjester, men også om å vise dine eksisterende og potensielle gjester at du bryr deg om dem! Dette vil kunne hjelpe deg å få et bedre forhold til dine kunder og til å oppnå dine gjesters lojalitet.

Å be dem om å gi en tilbakemelding på sitt opphold, viser at du ønsker dem den best mulige opplevelsen og at du er åpen for å gjøre endringer når det er nødvendig. Og hvem liker ikke den ideen!

Så hva gjør du hvis du får den dårlige anmeldelsen du var så bekymret for? For det første, ikke få panikk. Når en gjest ser etter et sted å bo, kan det hende han ønsker å lese en dårlig anmeldelse her og der. Ser de et hotell med bare positive anmeldelser kan de faktisk bli litt mistenksomme, fordi hvem har noen gang bodd på et hotell hvor alt var 100% perfekt? Det har ikke jeg.

… det kan hende en gjest ønsker å lese en dårlig anmeldelse her og der.______

For det andre, husk at alle de gode vurderingene kommer til å se enda bedre ut, opp imot de som er mindre entusiastiske. Gjester liker ofte å sette anmeldelser fra et hotell opp imot hverandre, og den sammenligningen kan virkelig gjøre at din eiendom skiller seg ut.

Til slutt, prøv alltid å se på dine gjesters meninger som nyttige læringskurver. Anmeldere har sjelden onde intensjoner og konstruktiv kritikk kan hjelpe deg å få din eiendom tilbake på rett spor. For eksempel vil en anmeldelse som sier at gjesten fant bassenget skittent, hjelpe deg til å overvåke rengjøringsprosedyrene bedre, og resultatet vil gi dine gjester en enda bedre samlet opplevelse.

Samlet sett er ikke en dårlig anmeldelse alltid så ille, og det bør definitivt ikke stoppe deg fra å be gjestene dine om en tilbakemelding. Sjekk vårt forrige innlegg for flere forslag til hvordan du kan svare på dine gjesters anmeldelser.