Hvordan velge riktig channel manager for virksomheten din

07. mai 2018, 17:23 CEST

Tidligere har vi sett på funksjoner som alle hotelleiere ser på som essensielle i et godt bookingsystem. Nå skal vi se på hva en channel manager er og hvordan de er koblet til bookingsystemet ditt slik at du kan ha oversikt over alt på ett sted.

Hva er en channel manager?

Salgskanaler er nettsider hvor gjester kan booke online. Dette kan være via din egen nettside, eller det kan være gjennom en av de mange reisebyråer på nettet som finnes. Du har sannsynligvis hørt om salgskanaler som Booking.com, Expedia og Airbnb.com, men kanskje ikke om Ctrip, Kinas mest populære reiseplattform, eller makemytrip.com som er ekstremt populær i India.

Noen channel managere tilbyr også tilkoblinger til GDS eller Global Distribution System. Her blir data samlet inn av systemer som Apollo, Amadeus, Galileo, Pegasus, Sabre eller Worldspan. Dette er systemer designet for å gi reisebyråer lett tilgang til reiseinformasjon fra hoteller, flyselskaper, leiebiler etc.

Hvorfor trenger jeg en?

Selv om du bare er koblet til én kanal, vil det ta mye tid å manuelt overføre bookinger du har mottatt via salgskanaler til bookingsystemet ditt. På grunn av tiden det tar å synkronisere bookingen manuelt, vil det også øke risikoen for dobbeltbookinger. Det er her en channel manager kommer inn. Når alt er satt opp vil den automatisk overføre bookinger til og fra kanalene, noe som sparer deg tid, penger og problemer Vi har oppsummert fordelene nedenfor:

  • Fjern dobbeltbookinger. Alle som administrerer et hotell kjenner frustrasjonen og kaoset som oppstår når dette skjer. En channel manager mottar bookingen og gir beskjed til andre kanaler at enheten ikke lenger er tilgjengelig, noe som minimerer risikoen for dobbeltbookinger.
  • Manuelle oppdateringer tar mye av en svært verdifull vare, nemlig tid. En channel manager automatiserer prosessen og gir deg tid til andre oppgaver.
  • Koble til flere kanaler. Som allerede nevnt er det bokstavelig talt hundrevis av kanaler der ute. En channel manager tillater et hotell å koble seg til et globalt publikum.
  • Mer inntekter. Du vil legge merke til at du vil få flere bookinger ettersom priser og tilgjengelighet kan administreres på mange plattformer samtidig.
  • Synlighet. Reisende vil besøke mange bookingsider før de tar en avgjørelse, så det å vises på flere kanaler kan gjøre deg mer synlig og gi et varig inntrykk. Og hvis en potensiell gjest liker det de ser på kanalene, vil de ofte besøke et hotells nettside og dermed øke muligheten for direktebookinger. Les mer om dette i bloggen vår; Øk omsetningen din med billboard-effekten .
  • Brukervennlighet. Et bookingsystem med en innebygd channel manager maksimerer effektiviteten ved å organisere prosesser slik at de krever lite eller ikke noe manuelt arbeid. 

…Når alt er satt opp vil den automatisk overføre bookinger til og fra kanalene, noe som sparer deg tid, penger og problemer.

Hvilke funksjoner bør jeg se etter?

Pris

Pris må tas med i betraktningen. Du må være sikker på at ditt endelige valg passer budsjettet ditt. Forsikre deg om at prisene du sammenligner, inkluderer tilkoblinger til kanalene du trenger. Noen channel managere tilbyr noen få tilkoblinger til en bestemt pris. Andre tar liten eller ingen månedlig avgift, men provisjonsbaserte gebyrer, så bestem deg på forhånd hva som vil passe budsjettet ditt best. Provisjonsbaserte priser blir ofte mye dyrere i lengden enn å betale en månedlig avgift.

Tilkobling til bookingsystem

Hvis du bruker et bookingsystem, må du sørge for at channel manageren tilbyr full integrering med systemet, slik at du kan være sikker på at bookingprosessen er helautomatisk og effektiv. Helst bør channel manageren og bookingsystemet utvikles av det samme selskapet slik at integrasjonen forblir oppdatert og fullt støttet. Det vil også bety at du kan få tilgang til begge tjenestene via samme grensesnitt.

Betalingsmetoder

Undersøk betalingsløsningene som brukes og hvordan de håndterer kundeinformasjon. I en tidligere artikkel diskuterte vi GDPR (General Data Protection Regulation) og hvordan det vil påvirke virksomheter globalt når det trer i kraft denne måneden (mai 2018). Hvert program du kobler deg opp imot vil ha tilgang til sensitiv informasjon, og disse nye reglene krever at du vet hvordan disse programmene bruker informasjonen til gjestene dine.

Tilgang til salgskanaler

Spørsmål du må stille om en channel manager: Hvilke kanaler er tilgjengelige via channel manageren og hvor godt integrert er de? Er kanalen koblet til via en XML- eller en iCal-integrasjon? (XML er mer pålitelig) Er den koblet til den siste API-en på kanalen? Kanaler fortsetter å forbedre måten de kobler seg til channel managere, så det er verdt å stille disse spørsmålene for forsikre seg om at de forbedrer tilkoblingen fra deres side også.

Brukervennlighet

Sørg for at grensesnittet er brukervennlig og gir deg og teamet ditt et system som kan brukes av alle uansett datakunnskap. Kan du styre channel manageren fra bookingsystemet ditt? Hvis det er mulig vil læringskurven være mye lettere for alle involverte.

Support og opplæring

Sørg for at leverandøren din tilbyr god support, helst 24/7. Spør om support er gratis, og hvis ikke, hvilke kostnader det er snakk om. Finn ut hvilken opplæring som er tilgjengelig. Har de for eksempel opplæringsvideoer, opplæring på stedet eller kanskje over nettet? Til slutt bestemmer du hvilken metode som er mest praktisk og kostnadseffektiv for din virksomhet.

Hvis du er interessert i å lære mer om Sirvoys bookingsystem med innebygd channel manager, er du velkommen til å kontakte supportteamet vårt, eller hvorfor ikke prøve vår gratis prøveperiode for å se hvordan systemet vårt kan være til nytte for virksomheten din?

Hvordan velger man et Hotel Property Management System i 2018

Del II – Hvordan velger man et Hotel Property Management System i 2018