Tilpassede opplevelser for din gjest

02. januar 2018, 17:15 CET

Nå det gjelder varer og tjenester, er det interessant at dagens hotellgjest vil velge opplevelser fremfor ting (92% av gjestene forventer tilpassede romfasiliteter innen 2020, ifølge Forbes). Hva betyr det egentlig for hotelleieren? La oss ta klimaanlegg som et eksempel. Det er ikke nok å bare tilby klimaanlegg i et rom, nå vil en gjest forvente å kunne justere temperaturen etter deres smak. På Amsterdams citizenM Hotel kan gjester til og med velge hvilken atmosfære de vil ha på rommet før de drar hjemmefra!

76% av reisende tar hensyn til hotellets teknologiske muligheter når de bestiller, og det er grunnen til at flere og flere hotell tilbyr tjenester som filmer, kjøleskap med tilpasset innhold, Bluetooth-høyttalere, smarttelefoner som hotellnøkler, gratis aviser (papir eller online). Noen av Aloft Hotels har gått så langt som å ansette en robot-butler kalt Botlr for å kunne tilby virtuell romservice. Det finnes nesten ingen grensen når hotellene nå kjemper om å vinne kundenes tilfredshet…

Men med all denne teknologien som allerede er i bruk, hva annet kan vi forvente framover?

Vel Hilton er allerede i gang med «Connected Rooms», som lar gjestene kontrollere funksjonene i rommet sitt gjennom en app som inkluderer belysning, underholdning og temperatur. Cruisebransjen tar ledelsen på dette feltet og utvikler flere ideer som også kan brukes på hoteller, herberger og til og med B&Bs.

Carnival Corporation tar nå teknologien fra det 21. århundre til et nytt nivå og har utviklet en «medaljong» med gjestenes navn, skip og seildato. Og hva er dens jobb? Den hjelper reisende å låse opp dører og betale for varer og kan varsle mannskapet om hvem gjestene deres er når de nærmer seg. Den lagrer preferanser som matallergier og middagsreservasjoner. Takket være lokaliseringssystemet kan mannskapet lett finne passasjerene for å oppfylle forespørsler som drikke eller snacks (disse tjenestene kan bestilles via en smarttelefon, nettbrett eller interaktive skjermer).

Royal Caribbean Cruises tar på lignende måte og forbedrer opplevelsene gjennom ansiktsgjenkjenningsteknologi i appen sin. Denne appen gjør det mulig for passasjerer å sjekke inn ved hjelp av ansiktsgjenkjenning i stedet for å vente i lange køer ved innsjekkingsskrankene. Når de er om bord, vil de kunne registrere seg for utflukter, bestille drikke, bestille middagsreservasjoner, åpne dører til rommet. Og takket være RFID-brikker på bagasjen, vil gjestene også kunne spore hvor den er.

Det er lite sannsynlig at de fleste hotelleiere har klart å ta i bruk ansiktsgjenkjenningsteknologi eller kan tilby sine gjester  tilpasninger av miljøet på rommet deres. Men med Sirvoys veldig intuitive Property Management System (PMS) kan det bli lettere å administrere eiendommen og samtidig forbedre gjestenes opplevelser. Vi tilbyr gjerne en 14 dagers gratis prøveperiode for å teste det ut. 

I mellomtiden er det veldig interessant å se at fremtiden for hotelleieren blir både mer teknisk og emosjonelt koblet til gjestenes behov. Du er sikkert enig i at uansett hva som skjer er dette en god ting!